Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Revizor z jižních Čech píská za dopravní obslužnost

Revizor z jižních Čech píská za dopravní obslužnost

16.10.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Radek Nejezchleb, rodák z Třebíče a dnes obyvatel Jindřichohradecka, zná vlaky osobní dopravy jako slabikář. Není divu – před více než dvaceti lety začal po maturitě jezdit jako průvodčí, později jako vlakvedoucí na regionálních, potom i mezinárodních spojích vyšší kvality, odkud přešel v roce 2004 na post vlakového revizora do Kraje Vysočina. Ve svém volnu se angažuje jako fotbalový rozhodčí v okresních, ale také podnikových přeborech ČD. V Dopravním výboru Zastupitelstva Jihočeského kraje usiluje o zajištění obslužnosti na železnici i v zapadlejších oblastech.

Revizor z jižních Čech píská za dopravní obslužnost

Když ještě dojížděl do práce z Třebíče do Jihlavy, bylo to prý v pohodě. Horší to už bylo, když Radek Nejezchleb pracoval v Domovském středisku vlakových čet v Břeclavi, kde doprovázel většinou mezinárodní vlaky do Prahy a zpět. Zvláště po přestěhování do jižních Čech na Jindřichohradecko. „Vydržel jsem ještě čtyři roky dojíždět autem do Břeclavi a zpět. Po narození dítěte jsem ale po domluvě s manželkou tuto práci opustil. Bylo mi to líto, ale rodina dostala přednost. Chtěl jsem vidět první krůčky svého syna, jak roste, a být více s manželkou a starší dcerou,“ vysvětluje své rozhodnutí Radek Nejezchleb a dodává: „Přijal jsem tedy místo revizora vlakové dopravy v Jihlavě, což je na dojíždění opravdu lepší řešení. Navíc začínám své směny v Telči nebo Počátkách-Žirovnici, kam se autem dostanu z domova za slabou půlhodinu, a to už je snesitelné.“ 

Z fotbalisty se stal rozhodčím

Radka Nejezchleba můžeme ale leckdy vidět v dresu fotbalového rozhodčího na okresních soutěžích nebo i fotbalových přeborech v rámci Českých drah. Dříve pískal zápasy i v krajských soutěžích. „Z časových důvodů jsem krajské soutěže bohužel musel opustit a zůstal na okresech. Rád vypomohu i při přátelských zápasech v naší firmě. Fotbal je moje velké hobby a navíc se perfektně odreaguji. A navíc pomáhám s tréninkem našich nejmladších fotbalistů u nás v Kunžaku, což je činnost, při které mohu předávat mladším své zkušenosti. Vedu je k něčemu jinému, než je monitor počítače, kouření či alkohol, o drogách ani nemluvě,“ komentuje.

Vlakový revizor hrál kopanou od svých sedmi let až do dorosteneckého věku. Když začal pracovat v turnusové službě, musel fotbalu ke své velké lítosti nechat – ale aspoň si udělal zkoušky na rozhodčího. K ukončení jeho fotbalové kariéry přispěla i jinak velmi tolerantní manželka. Ačkoli ho jinak podporuje ve společenských i sportovních aktivitách, kategoricky protestovala, když několikrát přišel z fotbalu s nohou v sádře. „A tak jsem se stal raději rozhodčím,“ popisuje výsledek s úsměvem.

Pro Radka Nejezchleba je navíc velmi důležitý pohyb, bez kterého si již nedovede představit svůj život. „Proto pracuji jako vlakový revizor, který je neustále na nohou, a ve volnu běhám po hřišti. Vylepšuji si tím kondici a navíc je pro mě pohyb velmi příjemný. Ještě ke všemu mně sport pomohl k perfektní koncentraci a sebeovládání, které při svém povolání revizora velmi potřebuji. Snažím se brát věci s nadhledem, vystupovat profesionálně, s úsměvem a nenechat se zbytečně vyprovokovat,“ vysvětluje. 

Bojuje za dopravní obslužnost

Protože Radkovi není jedno, jak funguje veřejná doprava, zúčastňuje se zasedání v Českých Budějovicích v Dopravním výboru Zastupitelstva Jihočeského kraje. Na těchto jednáních se mimo jiné zabývá dopravní obslužností, se kterou má zkušenosti ze zaměstnání. Proto si myslí, že může přispět i k vylepšování veřejné dopravy s akcentem na železnici. „Určitě nejsem rád, když dochází k rušení železničních spojů, a snažím se takovým situacím zabránit. I když vím, že převážně jde o ryze finanční důvody. Ale co si mají počít občané v těch zapadlejších místech, kde je možnost jiného spojení velmi omezená? Zejména o víkendu je problém se do leckterého místa dostat. Chtěl bych se zasadit o to, aby dopravní obslužnost fungovala opravdu na úrovni 21. století, a to pro všechny společenské vrstvy bez rozdílu. V tom by mohl pomoci i nově chystaný Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje, který se má pilotně zavádět na Jindřichohradecku.“

RADEK NEJEZCHLEB

Po studiu Střední průmyslové školy dopravní v Břeclavi v oboru Doprava a přeprava nastoupil v roce 1992 k Českým drahám jako průvodčí, později jako vlakvedoucí osobních vlaků ve stanici Jihlava. V roce 1995 se zúčastnil výběrového řízení na vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity a začal doprovázet tyto vlaky mezi Břeclaví a Prahou. V roce 2004 se vrátil zpět do Jihlavy ve funkci vlakového revizora.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4

Další články této rubriky

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídímNa Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím

29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika