Železničář / Lidé a příběhy / Odvážný nadšenec postavil dráhu přes tchyniny záhony
Odvážný nadšenec postavil dráhu přes tchyniny záhony
29.7.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Turistické značky z města Poličky ve východních Čechách vás zavedou do lecjakých malebných míst Žďárských vrchů. Po červené a žluté, asi dva kilometry od nádraží směr Borová, narazíte tak trochu nečekaně i na zajímavou zahradní železnici, která odvážně přetíná záhony majitelovy tchyně.
Branka z polní cesty vedoucí podél pole paralelně s Hrubínovou ulicí vás zavede do malé zahrádky za jedním z řadových domků. To je úzkokolejné království Miloše Špecingera, kam i vy můžete zajít na exkurzi. Drážku si Miloš položil odvážně na zahradě řadového domku své tchyně, a jak říká, s nápadem přišla de facto jeho manželka. Během měsíce byla položena železnice délky 25 metrů o rozchodu 250 mm, a aby bylo čím jezdit, Miloš se pustil do stavby zmenšeniny důlní lokomotivy.
Inspirací dymokurská řepařka
Miloše Špecingera už coby malého (jeho tatínek, který jezdil jako strojvedoucí, také fandí železnici) zaujaly řepné úzkorozchodné železnice Polabí a asi nejvíc ta dymokurská. Okolí Dymokur několikrát navštívil, kromě pozůstatků drah měl možnost nalézt i kovové zbytky řepařských vozů. Ty si vzal domů – tehdy ještě bydlel v Chlumci – a podle výkresu dřevěného vozu na řepu si zkonstruoval jeho zmenšeninu v měřítku 1 : 2. Tento dvouosý řepák dal základ jeho malé dráze v Poličce, kam mu jej spolu s výhybkou a několika kolejnicemi známý pomohl autem převézt. „Elektromotor o výkonu 750 W stačí k tomu, aby mašina uvezla mě, oba vozy, přičemž do ‚řepáku‘ se vejdou až čtyři děti. Dříve měl motor i regulaci frekvenčním měničem, která mi odešla, dneska motor běží jen na rozběhový kondenzátor, ale funguje to také,“ popisuje Špecinger. Nevýhodou podle něj je, že lokomotiva byla napojena kabelem na síť a ten musí „kompetentní osoba“ přidržovat. Nyní například hlavně proto, aby kabel nepoškodil záhon jahod, jímž okruh vede. Ale do budoucna už Miloš plánuje vylepšení v podobě přestavby na akumulátorový pohon.
Další vůz bude uhlák
Stačily rozbrušovačka, vrtačka a nějaké další nářadí, klíče, šroubovák. Materiál se nakoupil v hobby marketech nebo v kovošrotech, kolečka jsou vysoustružená. Díky tomu, že kolejničky jsou pouze z lehkých u-profilů, šly ohýbat do požadovaných poloměrů prakticky na koleně. V zahradě zaujmou také zmenšeniny lokotraktoru řady 704 a Osmsetdesítky na rozchodu 140 mm. Děti z mateřských školek obdivují i železniční značky a trojrozměrné předměty.
Miloš Špecinger, jenž roku 2008 maturoval na Středním odborném učilišti technickém v pražské Průhonické ulici a dnes pracuje u ČD jako dozorce depa v PJ Hradec Králové, plánuje výstavbu ještě dalšího úzkokolejného vozu, tentokrát uhláku, nebo dosazení značek či mechanického návěstidla. Je rovněž sběratelem lepenkových jízdenek. Začátky jeho zhruba pětisetkusové sbírky jsou tak trochu bizarní. „Získal jsem vyřazené opěradlo vozového sedadla s popelníkem. A napadlo mě podívat se právě do toho popelníku, jestli tam náhodou něco není. Když jsem ho rozmontoval, vypadlo na mě hned několik lepenkových jízdenek!“ směje se Miloš, v jehož sbírce najdete třeba místenku z Hungarie či jízdenku z Marcheggu z roku 1928.
OTEVÍRACÍ DNY V ROCE 2015
1., 15. a 23. srpna
6. a 19. září a 3. října
Vždy od 11 do 15 hodin
Za deště má drážka zavřeno. Mimo otevírací dny je možno si domluvit individuální návštěvu na e-mailu milosspecinger@email.cz nebo na tel. 774 696 310.
www.policskazeleznicka.717.cz
Další články této rubriky
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »