Železničář / Lidé a příběhy / Dvojice fotografů z Brna prorazila až do Národní knihovny
Dvojice fotografů z Brna prorazila až do Národní knihovny
20.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Už jste někdy navštívili stránky www.nastoupil.com? Najdete tu fotografie českých a slovenských železničních vozidel pro osobní dopravu. Tedy nejen přívěsné vozy, ale i motorové a řídicí vozy, elektrické a motorové jednotky. Databázi spravují vlakvedoucí RCVD Brno Vít Nastoupil a Adam Fiurášek. Pro oba je to jejich životní hobby. Ostatně dostali se s ním až do oficiálního WebArchivu Národní knihovny České republiky.
Vít Nastoupil a Adam Fiurášek stojí za vznikem obří databáze kolejových vozidel, která u nás možná nemá obdoby. Dávají dohromady jakési životopisy jednotlivých vozidel. Hledají, jak a kde vzniklo, jakými řadami bylo postupně označeno a také jakými prošlo modernizacemi. A nakonec kde vůz jezdí nebo skončil svoji životní dráhu. Nedílnou součástí je i popis interiéru, jeho postupný vývoj včetně sedadel a barevné provedení vozové skříně.
Fotodokumentaci si zaslouží i řadový osobní vůz
V první fázi začal Vítek Nastoupil fotografovat každý jednotlivý vůz nebo jednotku a sledovat jeho, resp. její vývoj. Po nějaké době se k němu připojil Adam Fiurášek, protože objem dat začal být v jedné osobě nezvládnutelný. „Do chvíle, než jsme začali s podrobnou databází, se v našich končinách sledovaly spíše jednotlivé řady vozidel. V objektivu lidí byly tak možná motorové vozy nebo jednotky, ale přívěsné nebo jednotlivé osobní vozy nikoho moc nezajímaly, zvláště pak ne fotograficky. S nápadem fotodokumentace každého jednotlivého vozidla jsem přišel já, kolega Adam se později přidal,“ vysvětluje Nastoupil.
Adam Fiurášek začal dodávat především staré záběry s původní podobou vozidel z prvních let provozu nebo těsně po výrobě. Týkalo se to zejména běžných osobních vozů první nebo druhé třídy, popřípadě přívěsných vozů k motorovým vozům. Na vzniku databáze se nezištně podílel i Alan Butschek z brněnského KCOD, kterému Vít Nastoupil pomáhal v roce 2010 fotografovat osobní vozy do soukromé sbírky.
Inspirace u odborníků
„Co nás asi nejvíc bere při této dokumentaci, je zaplňování takzvaných prázdných míst v genealogii jednotlivých vozidel. Cílem je, aby naše statistické elektronické přehledy byly kompletní, což je trochu nadlidský úkon, ale snahu máme,“ směje se Nastoupil. Jakousi biblí je pro oba kolegy z práce a zároveň i kamarády obsáhlá publikace Osobní vozy ČSD od Stanislava Jindry a Miloše Frolíka, kterou vydalo Nakladatelství dopravy a spojů v sedmdesátých letech. Pánové Nastoupil a Fiurášek nepohrdnou ani Katalogem osobních vozů Českých drah 1997–2001 a také řadou s názvem Malý atlas lokomotiv z let 2000 až 2013. Jak vysvětluje Vítek Nastoupil: „Jsou to naše podpůrné materiály, ale především se spoléháme na vlastní zjištění z provozu, kde se ostatně pohybujeme takřka každý den.“
Dílo nejen pro příští generace
Obrovským úspěchem dua Vítek a Adam je zařazení jejích poctivé badatelské práce do stálého archivu Národní knihovny České republiky, který archivuje i elektronické databáze zajímavých společností či jednotlivců. Databáze se nazývá WebArchiv a je k dispozici široké veřejnosti. „Jsem moc rád, že se nám podařilo dostat do této renomované databáze, která zachovává duševní bohatství národa. I když máme většinu našich materiálů jen v elektronické podobě, papírovým podkladům se nevyhýbáme,“ uvádí Nastoupil, který dodává, že elektronická data raději šestkrát zálohují. „Pevně věřím, že naše společné dílo bude zajímat budoucí generace, proto to také ostatně děláme, ale to neznamená, že by již dnes nedokázalo nabídnout dost informací.“
VÍT NASTOUPIL
Na železnici pracuje sedmnáctým rokem. Své zálibě dokumentování vozidel osobní dopravy společností ČD a ZSSK se věnuje v posledních osmi letech. Vyučil se automechanikem, ale v roce 1996 se rozhodl pro práci na železnici. Nejprve jezdil jako průvodčí osobních vlaků v Jihlavě a později jako vlakvedoucí v Brně. Dnes doprovází rychlíky, které vyjíždějí do všech směrů z Brna hlavního nádraží.
ADAM FIURÁŠEK
Po studiu Vyšší dopravní akademie v České Třebové, kde se připravoval na práci strojvedoucího, odešel v roce 2006 pracovat do jednoho z velkých obchodních řetězců s elektronikou. Na železnici přišel v roce 2009 jako průvodčí osobních vlaků. Po půl roce byl přeřazen do funkce vlakvedoucího a dnes jezdí tzv. letmo na osobních vlacích, rychlících a expresech pod RCVD Brno.
Další články této rubriky
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »