Železničář / Provoz / VIDEO: V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky Stadler
VIDEO: V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky Stadler
10.2.2020 – autor: VANDA RAJNOCHOVÁ
České dráhy dnes společně s Olomouckým krajem představily novinku v regionální železniční dopravě – jednotky řady 646 výrobce Stadler Pankow. První dvě soupravy začnou vozit cestující v nejbližších dnech, a to na trati z Olomouce do Drahanovic.
![V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky Stadler](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/stadler712_2.jpg)
„Jednotky Stadler GTW jsou v jednotném vzhledu stejně jako všechna ostatní vozidla v motorové trakci, které v regionu v rámci objednávky Olomouckého kraje jezdí. Vnější nátěr je v korporátních barvách Českých drah, příslušnost k regionu pak reprezentují polepy s motivy Olomouckého kraje,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.
Vozidla budou nasazena na pravidelných spojích výhradně na území Olomoucké kraje. V první fázi budou jezdit na Hané, konkrétně na trati z Olomouce do Drahanovic. Poté se s nimi cestující svezou také na severu kraje. Na Jesenicku budou jezdit např. na tratích ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku nebo z Olomouce do Moravského Berouna.
Dvanáct jednotek se sníženou podlahou řady 646 výrobce Stadler Pankow pořídily České dráhy v Německu. Dvě vozidla, která budou zprovozněna v těchto dnech, ČD upravily vlastními silami. „Rozhodli jsme se zprovoznit celkem čtyři jednotky Stadler sami, než vybereme opravce, který kompletně zmodernizuje všechny. Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování za to patří zaměstnancům olomouckého depa,“ doplňuje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz.
Každá jednotka nabídne přes 100 míst k sezení, ve stávajícím provedení je již instalován audiovizuální informační systém (prozatím bez diakritiky) nebo GPS navigace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK. Další dvě jednotky České dráhy plánují zprovoznit v rámci zkušebního provozu v průběhu tohoto roku.
Zároveň v současné době běží druhá veřejná zakázka na kompletní modernizaci všech dvanácti vozidel. Ta bude zahrnovat např. vybavení souprav LCD monitory, přibude Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.
Termín pro doručení žádostí byl pro zájemce o veřejnou zakázku stanoven na 6. února. Nyní budou s kvalifikovanými dodavateli probíhat jednání o ceně a smluvních podmínkách s cílem vybrat nejvhodnější nabídku.
Video najdete zde.
Technické parametry
Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu
Rok výroby – 1999/2000
Max. rychlost – 120 km/h
Max. zrychlení – 0,85 m/s2
Délka jednotky – 38 660 mm
Šířka skříně – 3 000 mm
Celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg
Výkon motoru – 550 kW
Obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících
Další články této rubriky
V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »
Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu
16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »
Tornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo Českem
25.5.2024 - Řada 460 se loučí s pravidelným provozem. Někdejší ikona příměstských vlaků na severu Čech, Olomoucku nebo Ostravsku předává štafetu novějším strojům v podobě jednotek RegioPanter. Na konci dubna se za mimořádného zájmu… »