Železničář / Zpravodajství / České dráhy uzavřely další smlouvy s kraji
České dráhy uzavřely další smlouvy s kraji
9.1.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Národní dopravce zajistí i v následujících letech většinu výkonů v regionální dopravě. Zástupci krajů uzavřeli s ČD smlouvy vždy na několik let. Naposledy se v polovině prosince podepisovalo s kraji Ústeckým, Libereckým, Plzeňským, Zlínským a hlavním městem Prahou.
Nový jízdní řád, platný od poloviny prosince loňského roku, změnil poměry v regionální železniční dopravě. České dráhy však svou dominantní pozici obhájily, přičemž soukromým dopravcům musí přenechat jen zhruba 5 procent objemu zakázek. Zástupci ČD spolu s vedením samospráv spolupráci potvrdili podpisy smluv v krajích Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Zlínském a s hlavním městem Prahou. V ostatních krajích se podepisovalo v průběhu uplynulého roku.
Nasazujeme moderní vozidla
S Ústeckým krajem podepsali zástupci ČD hned pět kontraktů. „Vyjednávání bylo náročné. Ilustruje to počet dojednaných smluv, ke kterým jsme museli připravit také speciální nabídky,“ sdělil Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel ČD. „V konkurenci jsme uspěli a v příštích letech zajistíme v regionu 80 % výkonů osobní dopravy.“ ČD na Ústecku denně vypravují v průměru 672 vlaků, které ročně ujedou přibližně 6,1 milionu km.
V jednání je ještě dodatek ke stávající, tedy šesté smlouvě zahrnující provoz moderních elektrických jednotek RegioPanter financovaných z regionálních operačních fondů EU, které jezdí na páteřní trase Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň. „Dodatek předpokládá další dobu provozu na pět let,“ doplnil místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák. Objem provozních výkonů činí 1,9 mil. vlkm ročně. ČD na Ústecku nasazují především moderní a modernizované soupravy – jednotky RegioPanter, CityElefant nebo RegioShark.
Na Liberecku ČD obslouží tři provozní soubory, přičemž v období platnosti současného jízdního řádu ujedou 981 milionů vlkm. ročně, z toho 1,493 mil. na Jizerskohorské železnici. V grafikonu 2019 absolvovaly regionální spoje ČD 3,867 mil. vlkm. Pokles výkonů nastal na linkách Liberec – Semily, Tanvald – Železný Brod a Stará Paka – Lomnice nad Popelkou, kde spoje zajišťuje jiný dopravce.
V regionu například nově vzniklo přímé spojení osobními vlaky mezi Mladou Boleslaví hl.n. a Rumburkem ve dvouhodinovém taktu (dosud jen Mladá Boleslav – Svor). Na základě požadavku kraje se změnilo řazení na trati 080 – motorové jednotky ř. 814 byly nahrazeny vozy ř.843. Kvůli změně dopravce na vlacích dálkové dopravy z Prahy do Tanvaldu už ČD neprovozují přímé spojení Prahy s Harrachovem.
Miliardové investice
S Plzeňským krajem jsou smlouvy podepsané na tři roky. A i tady se muselo podepisovat více smluv. „Tu s největším rozsahem provozu během příštích tří let garantující dopravu na většině tratí v regionu,“ upřesnil Václav Nebeský a připomněl i další kontrakty získané v Plzeňském kraji: České dráhy zde uspěly v soutěži na provoz linky P2 Klatovy – Plzeň – Rokycany – Středočeský kraj, kde ČD nasadí od jízdního řádu 2022 jedenáct nových, elektrických jednotek RegioPanter. „Podle dvou stávajících smluv zajišťujeme nyní a také v příštích letech nadále zajistíme provoz jednotek RegioPanter na lince P1 Jih z Plzně do Horažďovic předměstí a motorových jednotek RegioShark z Plzně do Domažlic. V průběhu roku 2021 nasadíme další čtyři Pantery na linku P1 Západ z Plzně do Plané u Mariánských Lázní a dál směrem do Karlových Varů. I v tomto případě půjde o zcela nové, bezbariérové elektrické vlaky s klimatizací a s wi-fi.“
Podle nedávno uzavřených kontraktů ujedou osobní a spěšné vlaky největšího českého dopravce za tři roky v Plzeňském kraji přibližně 12 milionů kilometrů na 15 různých linkách nebo jejich částech. Objem dopravy bude v prvních dvou letech 4,15 milionu vlkm., v posledním roce se zahájením platnosti nových kontraktů s novými vlaky poklesne rozsah dopravy podle této smlouvy na 3,36 milionu vlkm. „ČD v Plzeňském kraji již nyní nasazují moderní vlaky v hodnotě přes 1,5 miliardy korun. Další nová vozidla za více než 1,5 miliardy korun jsou ve výrobě,“ doplnil náměstek Dvořák.
Zlín i Praha
Desetiletý kontrakt podepsal Václav Nebeský také s hejtmanem Zlínského kraje Jiřím Čunkem. Tentokrát šlo o smlouvu na zajištění regionální vlakové dopravy v rámci Provozního souboru D. ČD tak nakonec zajišťují dopravu ve třech z celkem čtyř provozních souborů. „Jsme rádi, že jsme obhájili pozici hlavního železničního dopravce v regionu. Zajišťujeme výkony v rozsahu 2,6 milionu vlakových kilometrů,“ informoval Nebeský s tím, že jde o bezmála 75 % výkonů „Cestující na Zlínsku vozíme v nových soupravách RegioShark či nízkopodlažních RegioNovách.“ Již v březnu podepsali zástupci kraje a ČD čtyřleté smlouvy na provozní soubory A a C.
Koncem roku se podepisovalo i s hlavním městem Prahou. I zde byla smlouva uzavřena na deset let. ČD v metropoli zajistí 5,14 mil. vlakokilometrů ročně. Zároveň se v ní zavázaly k postupné obnově vozidlového parku. „V Praze a středních Čechách zajišťujeme zhruba čtvrtinu regionálních výkonů z celé republiky a také přes čtvrtinu z celkového počtu všech námi provozovaných regionálních spojů,“ uvedl Václav Nebeský.
Ve znamení obnovy
„Do modernizace plánujeme investovat téměř 645 milionů korun. Omlazovací kúrou projde v následujících letech 71 CityElefantů, které zajišťují naprostou většinu spojů na elektrifikovaných tratích. Plánujeme vylepšit také devět třívozových a 40 dvouvozových RegioNov, ve kterých opět přečalouníme sedadla, doplníme wi-fi a elektrické zásuvky,“ vyjmenoval místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák. „Pro trať Praha – Kladno pořídíme nové motorové vlaky v celkové hodnotě mezi 850 miliony až jednou miliardou korun,“ dodal. Celkově firma obhájila 90 % trhu osobní železniční dopravy v Česku. Vlaky ujedou během platnosti nového grafikonu cca 122 milionů kilometrů.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »