Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / České dráhy uzavřely další smlouvy s kraji

České dráhy uzavřely další smlouvy s kraji

9.1.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Národní dopravce zajistí i v následujících letech většinu výkonů v regionální dopravě. Zástupci krajů uzavřeli s ČD smlouvy vždy na několik let. Naposledy se v polovině prosince podepisovalo s kraji Ústeckým, Libereckým, Plzeňským, Zlínským a hlavním městem Prahou.

České dráhy uzavřely další smlouvy s kraji

Nový jízdní řád, platný od poloviny prosince loňského roku, změnil poměry v regionální železniční dopravě. České dráhy však svou dominantní pozici obhájily, přičemž soukromým dopravcům musí přenechat jen zhruba 5 procent objemu zakázek. Zástupci ČD spolu s vedením samospráv spolupráci potvrdili podpisy smluv v krajích Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Zlínském a s hlavním městem Prahou. V ostatních krajích se podepisovalo v průběhu uplynulého roku.

Nasazujeme moderní vozidla

S Ústeckým krajem podepsali zástupci ČD hned pět kontraktů. „Vyjednávání bylo náročné. Ilustruje to počet dojednaných smluv, ke kterým jsme museli připravit také speciální nabídky,“ sdělil Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel ČD. „V konkurenci jsme uspěli a v příštích letech zajistíme v regionu 80 % výkonů osobní dopravy.“ ČD na Ústecku denně vypravují v průměru 672 vlaků, které ročně ujedou přibližně 6,1 milionu km.

  V jednání je ještě dodatek ke stávající, tedy šesté smlouvě zahrnující provoz moderních elektrických jednotek RegioPanter financovaných z regionálních operačních fondů EU, které jezdí na páteřní trase Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň. „Dodatek předpokládá další dobu provozu na pět let,“ doplnil místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák. Objem provozních výkonů činí 1,9 mil. vlkm ročně. ČD na Ústecku nasazují především moderní a modernizované soupravy – jednotky RegioPanter, CityElefant nebo RegioShark.

Na Liberecku ČD obslouží tři provozní soubory, přičemž v období platnosti současného jízdního řádu ujedou 981 milionů vlkm. ročně, z toho 1,493 mil. na Jizerskohorské železnici. V grafikonu 2019 absolvovaly regionální spoje ČD 3,867 mil. vlkm. Pokles výkonů nastal na linkách Liberec – Semily, Tanvald – Železný Brod a Stará Paka – Lomnice nad Popelkou, kde spoje zajišťuje jiný dopravce.

V regionu například nově vzniklo přímé spojení osobními vlaky mezi Mladou Boleslaví hl.n. a Rumburkem ve dvouhodinovém taktu (dosud jen Mladá Boleslav – Svor). Na základě požadavku kraje se změnilo řazení na trati 080 – motorové jednotky ř. 814 byly nahrazeny vozy ř.843. Kvůli změně dopravce na vlacích dálkové dopravy z Prahy do Tanvaldu už ČD neprovozují přímé spojení Prahy s Harrachovem. 

Miliardové investice

S Plzeňským krajem jsou smlouvy podepsané na tři roky. A i tady se muselo podepisovat více smluv. „Tu s největším rozsahem provozu během příštích tří let garantující dopravu na většině tratí v regionu,“ upřesnil Václav Nebeský a připomněl i další kontrakty získané v Plzeňském kraji: České dráhy zde uspěly v soutěži na provoz linky P2 Klatovy – Plzeň – Rokycany – Středočeský kraj, kde ČD nasadí od jízdního řádu 2022 jedenáct nových, elektrických jednotek RegioPanter. „Podle dvou stávajících smluv zajišťujeme nyní a také v příštích letech nadále zajistíme provoz jednotek RegioPanter na lince P1 Jih z Plzně do Horažďovic předměstí a motorových jednotek RegioShark z Plzně do Domažlic. V průběhu roku 2021 nasadíme další čtyři Pantery na linku P1 Západ z Plzně do Plané u Mariánských Lázní a dál směrem do Karlových Varů. I v tomto případě půjde o zcela nové, bezbariérové elektrické vlaky s klimatizací a s wi-fi.“

Podle nedávno uzavřených kontraktů ujedou osobní a spěšné vlaky největšího českého dopravce za tři roky v Plzeňském kraji přibližně 12 milionů kilometrů na 15 různých linkách nebo jejich částech. Objem dopravy bude v prvních dvou letech 4,15 milionu vlkm., v posledním roce se zahájením platnosti nových kontraktů s novými vlaky poklesne rozsah dopravy podle této smlouvy na 3,36 milionu vlkm. „ČD v Plzeňském kraji již nyní nasazují moderní vlaky v hodnotě přes 1,5 miliardy korun. Další nová vozidla za více než 1,5 miliardy korun jsou ve výrobě,“ doplnil náměstek Dvořák.

Zlín i Praha

Desetiletý kontrakt podepsal Václav Nebeský také s hejtmanem Zlínského kraje Jiřím Čunkem. Tentokrát šlo o smlouvu na zajištění regionální vlakové dopravy v rámci Provozního souboru D. ČD tak nakonec zajišťují dopravu ve třech z celkem čtyř provozních souborů. „Jsme rádi, že jsme obhájili pozici hlavního železničního dopravce v regionu. Zajišťujeme výkony v rozsahu 2,6 milionu vlakových kilometrů,“ informoval Nebeský s tím, že jde o bezmála 75 % výkonů „Cestující na Zlínsku vozíme v nových soupravách RegioShark či nízkopodlažních RegioNovách.“ Již v březnu podepsali zástupci kraje a ČD čtyřleté smlouvy na provozní soubory A a C.

Koncem roku se podepisovalo i s hlavním městem Prahou. I zde byla smlouva uzavřena na deset let. ČD v metropoli zajistí 5,14 mil. vlakokilometrů ročně. Zároveň se v ní zavázaly k postupné obnově vozidlového parku. „V Praze a středních Čechách zajišťujeme zhruba čtvrtinu regionálních výkonů z celé republiky a také přes čtvrtinu z celkového počtu všech námi provozovaných regionálních spojů,“ uvedl Václav Nebeský.

Ve znamení obnovy

„Do modernizace plánujeme investovat téměř 645 milionů korun. Omlazovací kúrou projde v následujících letech 71 CityElefantů, které zajišťují naprostou většinu spojů na elektrifikovaných tratích. Plánujeme vylepšit také devět třívozových a 40 dvouvozových RegioNov, ve kterých opět přečalouníme sedadla, doplníme wi-fi a elektrické zásuvky,“ vyjmenoval místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák. „Pro trať Praha – Kladno pořídíme nové motorové vlaky v celkové hodnotě mezi 850 miliony až jednou miliardou korun,“ dodal. Celkově firma obhájila 90 % trhu osobní železniční dopravy v Česku. Vlaky ujedou během platnosti nového grafikonu cca 122 milionů kilometrů.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stavební práce u Šakvic pokračujíStavební práce u Šakvic pokračují

20.5.2020 - Po zimní přestávce se opět rozeběhly stavební práce na modernizaci, ale především elektrizaci železniční tratě z koridorové stanice Šakvice do nedalekých Hustopečí u Brna. »

Ostravské hlavní nádraží má nové eskalátoryOstravské hlavní nádraží má nové eskalátory

19.5.2020 - Na konci dubna začal na ostravském hlavním nádraží zkušební provoz čtyř nových eskalátorů, které umožní pohodlnější přístup z odbavovací haly do nadchodu spojujícího jednotlivá nástupiště. Nové schody se stavěly od… »

Provoz mezi Smíchovem a Radotínem omezí výlukyProvoz mezi Smíchovem a Radotínem omezí výluky

18.5.2020 - V polovině dubna se na frekventované trati mezi pražským Smíchovem a Radotínem začalo kvůli stavebním pracím jezdit jen po jedné koleji. Omezení potrvá až do poloviny prosince. Správa železnic vymění železniční spodek i svršek a… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika