Železničář / Skupina ČD / ČD Cargo získalo licenci pro provoz v Rakousku
ČD Cargo získalo licenci pro provoz v Rakousku
23.8.2017 – autor: MICHALA BÍLKOVÁ
Společnost ČD Cargo završila 22. června 2017 proces získání licence a všech dalších dokumentů potřebných k zahájení provozu na rakouské železniční síti. Obdržení koncese je spolu s rozhodnutím o nákupu dalších lokomotiv Vectron důležitým krokem k expanzi na nové trhy a k získání nových obchodních případů.
„Připravujeme se na expanzi do Rakouska,“ říká Ivan Bednárik, předseda představenstva ČD Cargo a za jeho slovy se skrývají konkrétní kroky, které dceřiná firma Českých drah prozatím podnikla.
Těsně před loňskými Vánoci zavítal poprvé do Rakouska Vectron ČD Cargo. Dne 21. prosince dojel stroj 383.003 s vlakem ČD Cargo do rakouské stanice Gratwein-Gratkorn, kam přivezl dřevní štěpku loženou v kontejnerech Innofreight. „V praxi jsme si tak ověřili, že naše lokomotivy jsou schopné provozu v Rakousku a že jsou tak oprávněně pilíři našich expanzních cílů,“ dodává Ivan Bednárik.
Zhruba o půl roku později, 20. června 2017, vydal BMVIT (Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie – Spolkové ministerstvo dopravy, inovací a technologií) bezpečnostní osvědčení B, tedy potvrzení splnění specifických požadavků pro povolení provozu na železniční síti v Rakousku. Získání licence pro ČD Cargo v praxi znamená, že může bez jakýchkoliv omezení provozovat nákladní vlaky v Rakousku. „Na získání licence navázaly další kroky, jako například uzavření smluv o přístupu na infrastrukturu nebo o dodávce elektrické energie. Máme zanalyzované zbožové toky, již jsme jednali i s konkrétními zákazníky. První přepravy bychom zde chtěli uskutečnit ještě v letošním roce,“ doplňuje předsedu představenstva Michal Roh, ředitel odboru podpory prodeje. „Potenciál nemusí představovat jen dálkové přepravy, ale i příhraniční přepravy například dřeva nebo obsluha vleček,“ upřesňuje.
Rakousko se tak stalo první zemí, kde oprávnění získalo přímo ČD Cargo. V sousedním Polsku vlastní licenci 100% dceřiná společnost Koleje Czeskie, která se také intenzivně rozvíjí a v loňském roce přepravila po polských železničních tratích přes dva miliony tun zboží. V ostatních zemích, jako například na Slovensku nebo v Německu jsou expanzní záměry prozatím uskutečňovány prostřednictvím stoprocentně vlastněných dceřiných společností a ve spolupráci s dalšími dopravci.
Získání oprávnění v Rakousku umožní ČD Cargo zajet až na rakousko-italské nebo rakousko-slovinské hranice, případně až do slovinského přístavu Koper. „Rakousko považujeme za perspektivní trh, do této země přepravujeme poměrně velké množství zboží a je tedy logické, že v blízké budoucnosti zde počítáme s provozem svých vlastních vlaků,“ uzavírá Ivan Bednárik.
Další články této rubriky
ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »
Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo
25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »
Posuzování interoperability železničního systému
27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »