Železničář / Historie / Zašlou slávu drah připomínají pomníky
Zašlou slávu drah připomínají pomníky
20.12.2016 – autor: JAN DVOŘÁK
Když se řekne dráha, snad každý si vybaví železnici. Někdo možná na druhé místo zařadí tramvaje. O dopravu cestujících se staraly i magnetické dráhy. Na světě navíc existují nejenom pozemní, ale také nadzemní, podzemní nebo automatické dráhy s kabinami, trolejbusové, případně lanové. A právě na počest mnohých z nich vznikly drážní pomníky.

Dráha či dráhy odjakživa něco spojovaly, vedly odněkud někam se záměrem něco nebo někoho dopravit, respektive přepravit do cíle. A protože se osvědčily a byly důležité snad ve všech obdobích po celém světě, začaly se i jim stavět pomníky, například když jejich vozidla či samotná dopravní tělesa přestávala fungovat, a to ať z důvodu opotřebení, náhlé nerentabilnosti či rekonstrukce.
Namátkou zmíněné drážní pomníky vypovídají o drážní historii, čímž je myšlena informovanost návštěvníků měst, obcí a krajů o místní drážní přepravě lidí nebo zboží, nikoliv tedy monumenty vypovídající o bojích, osvobozeních či neštěstích. Drážní pomníky byly vždy vystavěny k úctě vozidel nebo k uctění pamětihodnosti drážního tělesa.
Jedním z takových fenoménů u nás se stalo zabudovávání kolejnic nebo staničních sloupků po zrušených tramvajových provozech či některých jejich úseků do vozovek a na chodníky měst nebo i drátů jako troleje po zrušených dráhách trolejbusových. Tato města na drážní dopravu už jen vzpomínají s nostalgií – Bohumín, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Liberec, Praha či Ústí nad Labem. Zde najdeme pomníky provozu již zrušených drah nebo jejich částí.
Fenomén i za hranicemi
A podobně je tomu i ve světě. U našich blízkých sousedů vznikly zajímavé velké monumenty. Například v německém Klingenthalu, v idylické krajině Krušných hor poblíž hranic s Českou republikou, byla v místech, kde dříve fungovalo depo zdejší elektrické dráhy (zrušena 4. 4. 1964), postavena jako pomník tramvajová souprava elektrického a vlečného vozu. Ve slovenském Zvolenu zase vyrostl zřejmě největší železniční pomník na světě – opancéřovaná parní lokomotiva s několika vozy – na počest Slovenského národního povstání za 2. světové války.
Pomníky s vozidly se víceméně stavěly v blízkosti dep a vozoven, nádražních budov, ale i třeba vleček – lomových či cukrovarnických. Některé pomníky ovšem po čase zanikly. Stalo se tak například kvůli korozi na daném exponátu, poničení pomníku vandaly, odstranění vozidla kvůli jeho renovaci a opětovnému zprovoznění pro muzejní účely a podobně. O tom, že se kdekoli na světě dráhám vděčí za mnoho, svědčí i naše snímky pomníků, z nichž některé jsou dále pietně udržované, jiné už dnes naopak nemusí ani existovat.
A tak si na svých cestách nejen po České republice vzpomeňte při neočekávaném setkání s takovým pomníkem na zdejší obyvatele a na kraj, protože každý pomník vznikl z nějakého důvodu. Dává nám nahlédnout do místní historie, kterou obvykle turistům a návštěvníkům daného místa osvětlují většinou informační cedule vypovídající o historii konkrétního drážního pomníku.
Další články této rubriky
585 let od vzniku knihtisku aneb vzpomínka na výrobu Železničáře
5.3.2025 - Dnes už pomalu upadá do zapomnění, ale v dávných dobách se tato převratná novinka používala běžně a byla velmi rozšířená. Knihtisk svého času patřil k základním způsobům mechanického kopírování textů či obrázků. Jeho… »
Vzestup a pád železniční stanice Bratislava-Nivy
6.2.2025 - Dnes se na jejím místě tyčí moderní výšková budova centrály Všeobecné úverové banky. V minulosti byste tu ale našli pozapomenutou železniční stanici Bratislava-Nivy, známou též pod přezdívkou Malá stanica. V roce 1983 sem… »
Univerzální Sedmička zvládla rychlíky i náklady
9.1.2025 - Poláci jí říkají Sedmička. Poprvé opustila výrobní halu v prosinci 1964. Jejich původ lze hledat ve Velké Británii a ony samy se staly základem pro vývoj dalších elektrických lokomotiv polského původu. Své uplatnění našly… »