Železničář / Historie / První elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům Vltavy
První elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům Vltavy
19.7.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Vynálezce František Křižík by se asi divil. Na první elektrifikované trati v Čechách že jezdí motorové vozy? Ano, i taková je ekonomická realita železniční dopravy u nás. Ale hlavní je, že se na 110 let staré Bechyňce, tedy dráze Bechyně – Tábor, stále jezdí. Podle ambiciózních návrhů z dávné minulosti měly její koleje vést výrazně dál, přinejmenším do Týna nad Vltavou.
Jak vlastně Bechyňka vznikla? Za počátek snah města Bechyně o železniční spojení se zbytkem země se uvádí návrh knížete Paara a jeho konsorcia na vypracování projektu dráhy z Vodňan přes Vltavotýn, Bechyni, Tábor, Mladou Vožici a Kutnou Horu do Labské Týnice. Projekt a provedenou revizi trasy schválilo c. k. ministerstvo obchodu v prosinci 1891 s tím, že jednání o koncesi začne hned, jak bude zajištěn potřebný kapitál. A ten nebyl zrovna malý, přes 9,4 milionu zlatých. Takže tudy cesta nevedla, tolik peněz se nepodařilo dát dohromady.
Odvážná sázka na elektřinu
Teprve roku 1894 ustavené družstvo pro místní dráhu Tábor – Bechyně, stimulované zemským lokálkovým zákonem, začalo prosazovat stejnojmenný lokální projekt. Ten byl v roce 1903, coby první elektrifikovaná dráha Čech, doveden k úspěšnému konci. Podobně jako lokálka z Číčenic (dříve Vodňan) do Týna. V prosinci roku 1908 ale navrhla kancelář Köhler a Raynal projekt 11,257 km dlouhé spojnice Týna a Bechyně. Vsadila na již pět let se osvědčující elektrickou trakci. Počítalo se s osmi páry vlaků, na něž by postačil jediný elektrický vůz, v pořadí čtvrtý, tehdy právě vystavený na Světové výstavě v Miláně. Dalšími položkami ve vozidlovém parku měly být jeden osobní vůz, tři vozy nákladní zavřené řady Gg a tři otevřené řady Je plus velocipedová traťmistrovská drezína.
V projektu se počítalo s dalšími 11 kilometry tratě
K trasování lokálky nám více napoví náčrt výškového profilu. Od starého bechyňského nádraží měla kolej vést maximálně dvacetipromilovými spády do zastávek Hodonice (km 1,920) a Nuzice (km 3,054). Vlak by dále pokračoval něco přes tři kilometry do vrcholové stanice Koloděje (v km 6,4417 a nadmořské výšce 421,996 metru). Stanice měla mít jednu vedlejší kolej o délce 200 metrů. Dále koleje na plánu klesaly k Vltavě, v nejstrmějším úseku dokonce sklonem až 27 milimetrů na metr. V km 9,8637 měla vzniknout zastávka s nákladištěm Týn ležící na pravém břehu řeky, v nejnižším bodě dráhy 372,410 m železnice překračovala po mostě řeku a v km 11,257 se napojila do stávající čtyřkolejné stanice Týn nad Vltavou.
Na konečné stanici v Týně se v projektu počítalo s výstavbou vlečky k vltavskému překladišti. Jedinou větší pozemní stavbou měla být výpravní budova typu LVI v Kolodějích. Při navrhovaném denním počtu 8 párů vlaků (o víkendu 10) bylo vypočítán výkon 33 494 vlakokilometrů, přepravní výkon 811 082 bruttotunokilometrů. Myšlenka i projekt, podobně jako jiné z té doby, skončily nakonec v regálech archivů, a tak si dnes jen můžeme představovat, jaké by to bylo svézt se vlakem mezi Lužnicí a Vltavou. Pro cestující však může být potěšující, že od roku 1928 (tedy po dvaceti pěti letech provozu) vede dráha přes tzv. Duhový most až přímo do Bechyně.
Další články této rubriky
Před 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku
2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »
Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu
1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »
Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa
5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »