Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky

Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky

3.7.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Zaměstnanci KCOD Brno připravují na jarní a letní sezonu řadu mimořádných jízd v nostalgickém či historizujícím duchu. Jejich cílem je podpořit turistický ruch v regionu a zájem o drážní dopravu. Příkladem z poslední doby může být spolupráce na festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy nebo zahájení sezony jízdou vlaku Pálavský okruh.

Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky

V sobotu 15. června vyrazil ze stanice Brno hlavní nádraží parní vlak vedený oblíbeným strojem Skaličákem 433.001. Ten vezl osm historických vozů Rybák a zamířil s nimi do Sokolnice-Telnice, ale také městské části Královo Pole a nakonec až do Střelic. Dospělí si mohli zavzpomínat a děti se poučit, jak se dříve běžně jezdilo, neboť vlak byl sestaven pouze z vozů bývalé třetí vozové třídy s dřevěnými lavicemi. Pro ty, kteří měli při třech zhruba hodinových vyjížďkách do okolí jihomoravské metropole žízeň nebo hlad, byl k dispozici stylový bufetový vůz, kde si bylo možné zakoupit také upomínkové předměty. To vše u příležitosti festivalu Brno – město uprostřed Evropy, který probíhal po dobu tří týdnů. 

Prakticky jsme využili ohňostroj

Slavnost byla završena mohutným ohňostrojem nad hradem Špilberk. Návštěvníci veletrhu se také mohli projet v pěkně udržovaných kolejových i nekolejových historických vozidlech MHD z depozitáře Technického muzea Brno, případně si prohlédnout zázemí tramvajové a autobusové vozovny dopravního podniku v Medlánkách, která oslavila 55 let svojí existence. Patrně největší atrakcí se v brněnských ulicích stala koněspřežná tramvaj. Tu vozili dva urostlí koně, kteří vzbuzovali nadšení především u malých dětí, a to hlavně při krmení na náměstí Svobody, odkud v pravidelných hodinových intervalech vyrážela tramvaj na okružní jízdy městem.

České dráhy využily jízdy parních vlaků pro distribuci svých propagačních materiálů. „Pomocí našich letáků, které rozdávali cestujícím naši dobrovolníci v dobových železničářských uniformách, jsme seznámili veřejnost nejen s tradičními, ale i úplně novými produkty naší firmy, počínaje cyklovlaky přes nabídku včasných jízdenek až třeba po přímé nonstop vlaky D1 Express, které momentálně představují nejrychlejší spojení Brna s Prahou,“ říká Michal Teplík z KCOD Brno. „Mezi služby a produkty, na které se cestující hodně ptali, patřil i cyklovlak Velo Podyjí, který jezdí o sobotách až do 28. září. Velký zájem byl také o službu ČD Bike a nový kalendář akcí s perfektními mapami s názvem Moravské vinařské stezky, kde mají svou stránku i České dráhy,“ dodává Teplík. 

Kostýmová show při jízdě parního vlaku Pálavský okruh

Na začátku května vyjel podesáté tradiční vlak Pálavský okruh. S opět v nostalgickém stylu – s parní lokomotivou Šlechtičnou 475.101 a na postrku s motorovým strojem T 478.1002 (Bardotka), s vozy Rybák i vlakovou četou a cestujícími v dobových kostýmech a jako vždy se zavazadlovým prostorem pro bicykly. Bufetový vůz navíc nabídl k ochutnávce kvalitní jihomoravská vína. Vlak vyjel s asi pěti stovkami cestujících z brněnského hlavního nádraží přes Novosedly, Mikulov a Valtice do Lednice.

„Motorová lokomotiva bývá na tyto vlaky řazena z technologických důvodů, protože ve stanici Boří les vlak vykoná úvrať a navíc se při návratu souprava rozdělí do dvou vlaků. Parní lokomotiva s částí Rybáků totiž odjela během odpoledne do Mikulova, odkud se v půl páté vydala do Břeclavi. A vedle toho naopak Bardotka s druhou částí soupravy zůstala v deponii v Lednici, odkud se vydala do Břeclavi. Tam se obě části vlaku spojily a do Brna jely jako jeden. Naši stálí zákazníci jsou na tento model zvyklí a navíc vycházíme vstříc i velké skupině železničních fotografů, kteří si vlak fotí na nejzajímavějších místech,“ vysvětluje organizaci železniční nostalgie Michal Teplík.

Během jízdy jsme odchytili jednoho z cestujících, kteří přišli do vlaku v historickém kostýmu. „Rádi se oblékáme do dobových šatů a navíc máme rádi legraci a staré zašlé časy, kdy se lidé ještě ke všemu pěkně oblékali,“ řekl nám Michal Růžička z Brna, který absolvoval cestu se svými známými v šatech z třicátých let minulého století. „Když se oblékneme za někoho jiného, tak z nás spadne stud. Asi jsme exhibicionisté a rádi se předvádíme na veřejnosti trochu neobvyklým způsobem,“ dodal se smíchem Růžička. Dobové oděvy prý částečně sežene u známých, částečně v profesionální půjčovně kostýmů.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduPřed 20 lety pokořilo Pendolino dvoustovku

2.11.2024 - Ten den se zapsal do historie české železnice. Ve čtvrtek 18. listopadu roku 2004 překonala jednotka Pendolina 681.001 rychlostní rekord. Na traťovém úseku Vranovice – Podivín na jižní Moravě dosáhla rychlosti 237 km/h. Do dějin tak… »

Legendární Albatros před 60 lety dosáhl rekorduLegendární Albatros před 60 lety dosáhl rychlostního rekordu

1.11.2024 - Na konci srpna roku 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Po čtvrt století vlaky u nás touto rychlostí jezdí běžně. Maximální rychlosti 160 km/h… »

Před 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová EsaPřed 40 lety poprvé vyjela sériově vyráběná dvousystémová Esa

5.10.2024 - Přesně před čtyřiceti lety, 5. září roku 1984, převzaly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sériový stroj původního označení ES 499.1003. Tím odstartovaly postupné dodávky sériově vyráběných traťových… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika