Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Legiovlak je připraven, projede několik krajů

Legiovlak je připraven, projede několik krajů

15.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Před sto lety už naplno zuřila válka, která zpočátku měla přívlastek Velká. Možná i proto, že lidé netušili, že dvě desetiletí po ní přijde světový konflikt ještě horší. A právě v těchto dnech vyjíždí na svou pouť po republice Legiovlak.

Legiovlak vyráží, projede napříč celou republikou

Věrná replika legionářského vlaku z období 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále probíhaly válečné operace čs. legií, je hlavním obsahem ambiciózního projektu Československé obce legionářské. Vlak bude až do roku 2020 křižovat Českou a Slovenskou republiku a svými expozicemi má pomáhat veřejnosti a především mládeži obnovovat povědomí o čs. legiích a jejich zásluhách na vzniku státu.

Žákům a studentům přiblíží život a zvyklosti dobrovolníků

Československá obec legionářská (ČSOL) chce veřejnosti, hlavně pak žákům a studentům, pro něž jsou tyto události navzdory výuce už něčím neznámým až abstraktním, co nejvíce přiblížit a názorně předvést podobu legionářských vlaků a životní podmínky, bojovou činnost a zvyklosti našich dobrovolníků. České dráhy proto pro rekonstrukci vybraly nejčastěji používané vozy. Vlak se bude skládat z plošinových vagonů, improvizovaného obrněného vagonu, ubytovacího (těplušky), štábního, velitelského, vagonu polní pošty, kovářského, zdravotního, prodejního a dalších vozů.

V letech 2011–2014 zakoupila Československá obec legionářská devět vyřazených historických vagonů. V době zahájení projektu Legie 100 na podzim roku 2014 ČSOL představila sedm zrekonstruovaných vozů, celkem by jich vlak měl mít deset. Jeden vůz do soupravy dodají naši partneři ze Slovenska. Partnery projektu jsou mj. České dráhy, ČD Cargo a Nadace okřídlené kolo. Národní dopravce, speciálně Depo historických vozidel, některé vozy obstaral a významnou měrou se podílel na tom, aby repliky byly uvedeny do provozuschopného stavu.

Slavnostní start Legiovlaku je naplánován na 19. května. Na pražském hlavním nádraží se očekává přítomnost nejvyšších vládních činitelů. Odtud jej parní lokomotiva (letos jediný převoz parní trakcí) odveze do Mladé Boleslavi, kde bude Legiovlak přístupný pro veřejnost až do 26. května. 

Prezentace v krajských městech

◆ Praha 19. 5.

◆ Mladá Boleslav 20.–26. 5.

◆ Liberec 28. 5.–12. 6.

◆ Martinice v Krkonoších 13. 6.

◆ Jaroměř 14. 6.

◆ Hradec Králové 15.–28. 6.

◆ Praha-Žižkov 1. 7.–26. 8.

◆ Pardubice 28. 8.–13. 9.

◆ České Budějovice 16.–27. 9.

◆ Jihlava 2.–18. 10.

◆ Brno 20.–30. 10.

◆ Zlín 9.–22. 11.

◆ Břeclav 1.–8. 11.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Začala oprava historicky cenné nádražní budovy v ŽatciZačala oprava historicky cenné nádražní budovy v Žatci

23.2.2024 - Správa železnic zahájila opravu památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a… »

Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic

22.2.2024 - Správa železnic hledá projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěna v… »

Plzeňské nádraží opět září novotouPlzeňské nádraží opět září novotou

18.2.2024 - Po téměř tříleté rekonstrukci v hodnotě zhruba jedné miliardy korun se počátkem ledna otevřela památkově chráněná budova hlavního nádraží v Plzni z roku 1907. Celý objekt, jímž denně projde až 20 tisíc cestujících, má… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika