Železničář / Zpravodajství / Legiovlak je připraven, projede několik krajů
Legiovlak je připraven, projede několik krajů
15.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Před sto lety už naplno zuřila válka, která zpočátku měla přívlastek Velká. Možná i proto, že lidé netušili, že dvě desetiletí po ní přijde světový konflikt ještě horší. A právě v těchto dnech vyjíždí na svou pouť po republice Legiovlak.
![Legiovlak vyráží, projede napříč celou republikou](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/legiovlak712.jpg)
Věrná replika legionářského vlaku z období 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále probíhaly válečné operace čs. legií, je hlavním obsahem ambiciózního projektu Československé obce legionářské. Vlak bude až do roku 2020 křižovat Českou a Slovenskou republiku a svými expozicemi má pomáhat veřejnosti a především mládeži obnovovat povědomí o čs. legiích a jejich zásluhách na vzniku státu.
Žákům a studentům přiblíží život a zvyklosti dobrovolníků
Československá obec legionářská (ČSOL) chce veřejnosti, hlavně pak žákům a studentům, pro něž jsou tyto události navzdory výuce už něčím neznámým až abstraktním, co nejvíce přiblížit a názorně předvést podobu legionářských vlaků a životní podmínky, bojovou činnost a zvyklosti našich dobrovolníků. České dráhy proto pro rekonstrukci vybraly nejčastěji používané vozy. Vlak se bude skládat z plošinových vagonů, improvizovaného obrněného vagonu, ubytovacího (těplušky), štábního, velitelského, vagonu polní pošty, kovářského, zdravotního, prodejního a dalších vozů.
V letech 2011–2014 zakoupila Československá obec legionářská devět vyřazených historických vagonů. V době zahájení projektu Legie 100 na podzim roku 2014 ČSOL představila sedm zrekonstruovaných vozů, celkem by jich vlak měl mít deset. Jeden vůz do soupravy dodají naši partneři ze Slovenska. Partnery projektu jsou mj. České dráhy, ČD Cargo a Nadace okřídlené kolo. Národní dopravce, speciálně Depo historických vozidel, některé vozy obstaral a významnou měrou se podílel na tom, aby repliky byly uvedeny do provozuschopného stavu.
Slavnostní start Legiovlaku je naplánován na 19. května. Na pražském hlavním nádraží se očekává přítomnost nejvyšších vládních činitelů. Odtud jej parní lokomotiva (letos jediný převoz parní trakcí) odveze do Mladé Boleslavi, kde bude Legiovlak přístupný pro veřejnost až do 26. května.
Prezentace v krajských městech
◆ Praha 19. 5.
◆ Mladá Boleslav 20.–26. 5.
◆ Liberec 28. 5.–12. 6.
◆ Martinice v Krkonoších 13. 6.
◆ Jaroměř 14. 6.
◆ Hradec Králové 15.–28. 6.
◆ Praha-Žižkov 1. 7.–26. 8.
◆ Pardubice 28. 8.–13. 9.
◆ České Budějovice 16.–27. 9.
◆ Jihlava 2.–18. 10.
◆ Brno 20.–30. 10.
◆ Zlín 9.–22. 11.
◆ Břeclav 1.–8. 11.
Další články této rubriky
ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz
23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »
V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka
17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »