Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Jak se stavěla dráha přes Pošumaví do centra Chodska

Jak se stavěla dráha přes Pošumaví do centra Chodska

3.10.2016 – autor: JAN VYDRA

Přesně 128 let uplynulo 1. října od chvíle, kdy byl zahájen provoz v osobní i nákladní dopravě na téměř sto kilometrovém úseku z Horažďovic do Domažlic. Trať číslo 185, která tvořila část Českomoravské příčné dráhy vedoucí až na Slovensko, začíná ve stanici Horažďovice předměstí (dříve Balbína) a pokračuje přes Sušici a Klatovy do centra Chodska.

Jak se stavěla dráha přes Pošumaví do centra Chodska

Devatenáctému století se, jak známo, přezdívalo století páry. Stephensonův vynález parní lokomotivy rychle dobýval celý svět. K rychlému vybudování hlavních železničních tratí docházelo i v českých zemích. V roce 1888 se k nim přiřadila i trať spojující Horažďovice a Domažlice. Již v roce 1863 byla při českém zemském sněmu zřízena komise, která předpokládala, že dráha bude v soukromém vlastnictví, ale později se celého úřadu ujal stát. Začátkem 80. let 19. století již stavba tratě nabývala konkrétní podoby.

Příležitost především pro české stavební firmy

Zákon o stavbě Českomoravské transverzální dráhy byl schválen 23. listopadu 1883. Na jeho přijetí měl největší zásluhu hrabě Ferdinand Chotek, starosta sušického okresu, za vydatné podpory obchodní komory v Plzni. Výstavbu železnice přivítali snad všichni obyvatelé Pošumaví. Lidé se zajímali o práci na železnici, neboť v té době spousta obyvatel z těchto míst musela hledat práci daleko od svých domovů. Zároveň v železné dráze viděli i možnost rychlejšího cestování za výdělkem.

V roce 1885 začala samotná výstavba. Finanční rozpočet na rok 1886 počítal s částkou 2,6 milionu zlatých, při čemž se na stavbě podílely hlavně české stavební firmy. Během dvou let bylo třeba vybudovat 31,7 km tratě Domažlice – Janovice nad Úhlavou a dále Klatovy – Horažďovice Babín v délce 57,8 km. Trať Janovice nad Úhlavou – Klatovy již byla postavena jako součást trati Železná Ruda – Plzeň v roce 1872.

Na trati pracovalo přes tři tisíce lidí současně

Zahájení provozu bylo plánováno na 1. října 1888. Do té doby musely být také postaveny všechny pozemní stavby, staniční budovy, mosty, strážní domky, výtopny a podobná zařízení. Značně byly rozšířeny dosavadní stanice v Domažlicích, Horažďovicích-Babíně a také v Klatovech, kde byla vybudována také velká výtopna s nákladem 800 tisíc zlatých. V Domažlicích a Horažďovicích byly postaveny točny a vybudovány vodárny pro napájení lokomotiv.

Práce probíhaly ve velmi rychlém tempu. Záznamy uvádějí, že například v dubnu 1887 pracovalo na trati celkem 3 250 lidí. Jen pro dokreslení: bylo nutné postavit 18 strážných domků, 9 staničních budov a mnoho dalších objektů důležitých pro železniční provoz. Jen v samotných Domažlicích byla v únoru 1888 zahájena stavba nové přijímací budovy, budovy sekce (traťové distance), výtopny pro tři lokomotivy, točny a vodárny. Všechny tyto stavby realizoval domažlický rodák, stavitel František Pek. Vše se stihlo podle plánu.

Když se v roce 1988 připomínalo sté výročí tratě, byla při této příležitosti dokončena přestavba stanice Domažlice. Již dříve bylo rozšířeno kolejiště a vybudována nové reléové zabezpečovací zařízení. Také stará historická budova, která sloužila takřka bez sebemenších úprav celé století, dostala tehdy novou podobu.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Choceňský tunel v proměnách časuChoceňský tunel v proměnách času

28.6.2024 - Choceňský železniční tunel patřil spolu s Třebovickým a Tatenickým k nejstarším stavbám svého druhu u nás. Kromě jednoho dosud zcela nevyjasněného tajemství se do historie a povědomí veřejnosti zapsal především tím, že při… »

Elektrizaci ve Francii odstartovaly experimentyElektrizaci ve Francii odstartovaly experimenty

31.5.2024 - Zhruba před sto lety se rozjela systematická elektrizace železnice ve Francii soustavou 1 500 V DC. Stejnou trakční soustavou se rozhodly ve dvacátých letech minulého století elektrizovat své tratě také Československé státní dráhy.… »

Lokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémyLokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémy

2.5.2024 - Prvopočátek dvousystémových elektrických lokomotiv můžeme najít v závěru roku 1969, kdy tehdejší československé federální ministerstvo dopravy zadalo oficiální zakázku na vývoj takového stroje s výkonem 4 000 kW a maximální… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika