Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Hlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 let

Hlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 let

29.7.2015 – autor: DIETER KOSCHMANN

V evropském dopravním kalendáři bude u roku 2015 s největší pravděpodobností následující poznámka: 100 let hlavního nádraží v Lipsku. Dokončeno bylo v roce 1915 a svou plochou 83 640 čtverečních metrů je největší hlavovou stanicí v Evropě. Denně jím projde na 120 tisíc lidí a jeho čelní fasáda je široká téměř 300 metrů. Oslavy jsou tudíž zcela namístě.

Hlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 let

Lipsko je od roku 1165 nejen veletržním městem – konal se zde například mezinárodní knižní veletrh, ale také dějištěm Bitvy národů v roce 1813. Stalo se rovněž působištěm světoznámého německého skladatele Johanna Sebastiana Bacha. Je odjakživa i důležitým dopravním uzlem a centrem vnitrostátních železničních linek. Přesně před sto lety zde bylo uvedeno do provozu impozantní hlavní nádraží, které tvoří vstupní bránu do středu tisíciletého města.

Za války se budova ocitla v troskách

Nejprve krátká vzpomínka na minulost. V Evropě zuřila první světová válka. V roce 1915 zahajuje provoz lipské hlavní nádraží. Na konci druhé světové války se tento skvost od architektů Williama Lossowa (známého také pod jménem Lossour) a Maxe Hanse Kühneho (oba z Drážďan) ocitá v troskách. Ihned po roce 1945 hlavní nádraží povstalo z popela, a to včetně komletního provozního zázemí. Vše se ale muselo vybudovat znovu, neboť při bombardování za 2. světové války byla stavba v podstatě zničena.

Lipsko mělo před rokem 1915 celkem pět hlavových nádraží – Duryňské, Magdeburské, Drážďanské – výchozí nádraží pro první dálkovou železniční trať Německa Lipsko – Riesa – Drážďany, dále Eilenburské a Bavorské. Plocha prvních tří jmenovaných posloužila ke vzniku nádraží hlavního. Náklady dosáhly částky 140 milionů marek. Stavba mimo jiné zahrnovala zbourání všech tří starých a vybudování zcela nového. Zajímavostí bylo, že západní část nádraží byla pod správou pruskou a východní polovina byla saskou.

Vznikla jedinečná stavba

Lipsko mělo ve své historii nádraží vždy v centru města. V minulosti k němu zajíždělo na patnáct tramvajových linek. Otevřeno bylo 4. prosince 1915. Součástí slavnosti bylo položení kamene původně z bývalého starého Drážďanského nádraží, které se muselo zbourat. Stálo na něm datum 30. června 1864. Nově se tak doplnilo ještě další. Slavnostní řečník byl Erich Rothe, předseda Královského Saského stavebního úřadu v Lipsku, při jednoduchém obřadu svěcení nešetřil vzletnými frázemi. „Před našima očima vznikají nové objevy, zářné úspěchy, které způsobuje okřídlené kolo na své vítězné pouti pro obchod a proměny … a poměrně rychle vybíhají z obchodního města na všechny strany pásy kolejnic.“ 

Ocelová konstrukce nádražních hal je 203 metrů dlouhá, rozpětí činí 45 a 42,5 m, boční haly měří 15 m. Délka nástupišť původně činilo 300 metrů. Lipské hlavní nádraží mělo donedávna 14 stavědel a tři provozní dílny a depa – domovská pro lokomotivy. Vždy zde došlo k výměně lokomotivy, protože nádraží bylo hlavové. Aktuálně je tu 23 nástupištních hran a rozlehlá hala se šesti oblouky nad kolejemi. Dříve zde bylo celkem 26 hran, ale nynější provoz nádraží umožnil několik nástupišť opustit a využít toto místo k jiným účelům. 

Současnost nádraží se vyznačuje především nástupem moderního pojetí železniční dopravy. Počínaje 15. prosincem 2013 začal pravidelný provoz šesti linek S-Bahnu, které jezdí lipským City tunelem. Tím se z lipského hlavního nádraží „hlavového“ stalo lipské hlavní nádraží „průjezdné“. V duchu doby začalo nádraží také „společensky“ dýchat. Vznikly tu obchody s módou, potravinami atd. Obrazně řečeno: jde o velký obchodní dům s připojením na koleje.

Letošek ve znamení oslav

Rok 2015 je také rokem výročím 180 let Německých železnic. Lipské hlavní nádraží je integrováno jako železniční uzel na nové železniční trati/vysokorychlostní trati mezi Lipskem/Halle (Saale) a Erfurtem. V září 2014 bylo lipské hlavní nádraží na pět dní zcela mimo provoz. Zrekonstruovaly se koleje včetně nutných výhybek, prodloužila se nástupiště a zapojilo nové zabezpečovacího zařízení a informační systém pro cestující. Nová vysokorychlostní trať je až na několik částí vybudována pro maximální rychlost 330 km/h.

A pro letošek se také plánuje několik akcí. Deutsche Bahn na závěr tohoto roku připravuje v tradičním veletržním městě dvě oslavné události – 100 let hlavního nádraží v Lipsku a zahájení provozu na vysokorychlostní trati v úseku Erfurt – Lipsko. Vlaky ICE začnou jezdit v hustějším taktu a tím se podstatně zlepší dostupnost Berlína a Mnichova.     


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.71

Další články této rubriky

Choceňský tunel v proměnách časuChoceňský tunel v proměnách času

28.6.2024 - Choceňský železniční tunel patřil spolu s Třebovickým a Tatenickým k nejstarším stavbám svého druhu u nás. Kromě jednoho dosud zcela nevyjasněného tajemství se do historie a povědomí veřejnosti zapsal především tím, že při… »

Elektrizaci ve Francii odstartovaly experimentyElektrizaci ve Francii odstartovaly experimenty

31.5.2024 - Zhruba před sto lety se rozjela systematická elektrizace železnice ve Francii soustavou 1 500 V DC. Stejnou trakční soustavou se rozhodly ve dvacátých letech minulého století elektrizovat své tratě také Československé státní dráhy.… »

Lokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémyLokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémy

2.5.2024 - Prvopočátek dvousystémových elektrických lokomotiv můžeme najít v závěru roku 1969, kdy tehdejší československé federální ministerstvo dopravy zadalo oficiální zakázku na vývoj takového stroje s výkonem 4 000 kW a maximální… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika