Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Bizarní nehody na železnici: cestujícího poleptala kyselina

Bizarní nehody na železnici: cestujícího poleptala kyselina

27.1.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Procházením zaprášených spisů může nezasvěcený čtenář nabýt dojmu, že dějiny drah tvoří hlavně nespočet úrazů, nehod a mimořádných událostí. Není tomu tak ale. K velké škodě dalších generací se až na pár výjimek dokumentace všedních dní, kdy se takzvaně nic nestalo, neuchovávala, a tak může obraz minulosti působit takto zkresleně.

Bizarní nehody na železnici: cestujícího poleptala kyselina

Díky jedné takové události se můžeme krátce zastavit na lokálce 076 Mělník – Mšeno, na níž se osobní vlaky po dlouhodobé výluce rozjely právě loni 13. prosince s novým jízdním řádem. Dvojí příhoda patří v „podkategoriích“ úrazů cestujících, zranění zaměstnanců, sebevražd, střetů na přejezdech a nehod mezi ty bizarnější. A ani o ty, jak vidět, na železnici v minulosti rozhodně nebyla nouze.

Na palubě se žíravinou

Stalo se to 24. 7. roku 1934. Motorový vlak 4833 z Mělníka do Lhotky vyjel v 9:16 hodin tvořen novým motorovým vozem M 242.010 (výtopny Praha-Masarykovo nádraží). Šlo o letní nedělní spoj jezdící pouze do Lhotky. Kromě deseti cestujících na zadní plošině vozu vedeného strojvedoucím Švajgrem, jehož doprovázel průvodčí a také pražský a mělnický posunovač, se vedle jiného zboží v koši vystlaném slámou nacházela zhruba osmdesátikilová láhev s kyselinou sírovou, v jiných dokumentech se uvádí též se „sírovápennou jíchou“. Zásilka byla určena do stanice Střednice. A zde jsme u velké záhady. Jak je možné, že zásilka putovala do bodu, kam podle dnes publikovaných zdrojů byla osobní doprava i přeprava zavazadel a rychlozboží zastavena už 1. 7. 1933, tedy rok před událostí? Podle výpovědi doprovázejícího posunovače Dvořáka šlo o „zvláštní vlak vedený náležitostmi vlaku 4833“.

Vznikla, nebo nevznikla panika?

Údajně samovolným prasknutím lahve začala kyselina vytékat na podlahu, jejíž povrch naleptávala. O půl desáté na rozlité kyselině uklouzl šedesátiletý cestující František Bartoš ze Smíchova. Nešlo o nic vážného, poněvadž sice utrpěl lehké zranění na pravé noze, poškodil si oděv, avšak pokračoval dál pěšky. Strojvedoucí v km 8 u Jenichova zastavil na 4 minuty a jak vypověděl do protokolu, při nehodě vznikla panika. Jiní svědci paniku popřeli, jen uvedli, že zabrzdění bylo prudší. Po zastavení strojvedoucí pomohl zdvihnout cestujícího, vyzval ostatní pasažéry i vlakový personál, aby opět nastoupili, a pokračoval v jízdě do Lhotky. Tady Švajgr zajel – s mělnickým průvodčím ve dveřích – k vodnímu jeřábu, aby interiér vozu důkladně opláchl vodou. Protože se žíravina i nadále rozlévala dovnitř vozu a leptala podlahovou gumovou krytinu, ještě jednou vše opakoval. Při druhém přibližování ke „gránu“ (jeřábu) se ale ozvala rána a třeskot skla. Švajgr skoro na místě zabrzdil a zjistil, že dveře vozu, otevřené mělnickým průvodčím Dvořákem, narazily na uhelnou rampu a poškodily se. Výše škody činila 61,45 Kč.

Kdo by si myslel, že se k takovému incidentu volalo četnictvo, mýlí se. Většina událostí včetně sebevražd (!) se dříve vyšetřovala bez zastavení provozu, prioritní bylo dodržet jízdní řád. A tak náš vlak 4833 po třiadvacetiminutovém dění ve Lhotce odjel plánovaně coby vlak bez čísla do Střednice a odtud po šesti minutách zpět. Ze Lhotky coby vlak 4836 odjel v 10:28 hodin zpět do Mělníka.

Skladník jednal ekonomicky

Teprve u domovských služeben byli účastníci události vyslechnuti, někteří opakovaně, protože vyšetřovacímu orgánu se nezdála spojitost mezi prasknutím nádoby, uklouznutím muže a prudkým zastavením vozu. Z podrobných protokolů bohužel nevyčteme, proč motorový vůz vůbec jel až do Střednice. Železniční správa, tradičně v roli viníka všeho, musela zaplatit zhruba 500 korun uklouznuvšímu muži a 1 000 příjemci lahve za její rozbití. Potrestán nebyl ani mělnický skladník, který chemikálii do vozu umístil, protože tak činil z důvodu hospodárnosti, aby kyselina nemusela jet do Střednice až traťovým vozem samostatným zájezdem, a to od vlaku č. 4842.

V hradeckém obvodu se onoho roku 1934 udály i další kuriozity – za jízdy osobního vlaku 1207 mezi Čáslaví a Sedlecí-Kutnou Horou vypadl otevřenými dveřmi „skotačící“ skaut z výpravy jedoucí 4. srpna z Ledče v nákladním voze řady Zl. Pikantní bylo i uklouznutí cestujícího F. O. na banánové slupce v odjezdovém podchodu libereckého nádraží o pár dní později, 14. srpna. I to se muselo pečlivě zaprotokolovat.

Zahájení provozu

*Od 1. 4. 1932 zavedena zjednodušená doprava D 9 Mělník – Mladá Boleslav

*Od 1. 12. 1932 motorizace trati

*Od 1. 7. 1933 zastavena osobní doprava na odbočce Lhotka – Střednice

*Roku 1970 ukončení nákladní dopravy do Střednice, k 1. 1. 1975 zrušení trati,
1978 snesení

*Od 1. 6. 1997 až 14. 9. 1997 dlouhodobá výluka kvůli špatnému stavu kolejového svršku


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

Choceňský tunel v proměnách časuChoceňský tunel v proměnách času

28.6.2024 - Choceňský železniční tunel patřil spolu s Třebovickým a Tatenickým k nejstarším stavbám svého druhu u nás. Kromě jednoho dosud zcela nevyjasněného tajemství se do historie a povědomí veřejnosti zapsal především tím, že při… »

Elektrizaci ve Francii odstartovaly experimentyElektrizaci ve Francii odstartovaly experimenty

31.5.2024 - Zhruba před sto lety se rozjela systematická elektrizace železnice ve Francii soustavou 1 500 V DC. Stejnou trakční soustavou se rozhodly ve dvacátých letech minulého století elektrizovat své tratě také Československé státní dráhy.… »

Lokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémyLokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémy

2.5.2024 - Prvopočátek dvousystémových elektrických lokomotiv můžeme najít v závěru roku 1969, kdy tehdejší československé federální ministerstvo dopravy zadalo oficiální zakázku na vývoj takového stroje s výkonem 4 000 kW a maximální… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika