Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství

Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství

8.11.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Sledujete pohyby svých dluhopisů a cenných papírů v novinách? Stresujete se kvůli sebemenší změně ceny akcií? V tom případě máme pro vás radu: uklidněte se sběratelstvím historických cenných papírů železničních společností, které už dávno neexistují.

Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství

V souvislosti se železnicí se dá sbírat ledacos. Od odznaků a knoflíků přes lampy a fotografie až po skutečná kolejová vozidla. Tak trochu na okraji zájmu, aspoň v České republice, leží sběratelství železničních akcií z dávné minulosti, které svým propracovaným výtvarným vzhledem připomínají bankovky. 

Spekulace – vzestup, či pokles?

Založením norimberské společnosti Ludwigs-Eisenbahn-Gesellschaft a následným zahájením provozu na první železniční trati Norimberk – Fürth (7. prosince 1835) vstoupilo po Británii také Německo do „zlatého“ věku železnice. Následovaly ji další společnosti, například Leipzig-Dresdner Eisenbahn Compagnie. Prakticky jedinou cestou k získání potřebného kapitálu k uskutečnění náročných projektů byly akcie.

Opatrní investoři už brzy mohli jásat. O první emise dalších železničních společností byl obrovský zájem a kurzy rostly od hodiny k hodině. Za několik měsíců vyšplhal kurz akcií první německé dráhy na 300 procent své emisní hodnoty! Akciovou horečku pak zchladila hospodářská krize 1836–1838. Až po jejím odeznění se situace na burze uklidnila. A podobných prudkých výkyvů nahoru a dolů bylo nespočet. Nakonec tato burzovní houpačka řádí i dnes. 

Nákup a prodej přes internet

Nesbírají se samozřejmě jen akcie železnice. Jsou k dispozici i cenné papíry z jiných odvětví dopravy, ale třeba i z oblasti energetiky, plynárenství, vodárenství, pivovarnictví, ocelářství, stavebnictví,  tabákového či zábavního průmyslu. I ty dávno neplatné se dají přeměnit v hotové peníze. Pomocí internetu. Na webu www.historicstockmarket.com, který funguje podobně jako český aukční portál www.aukro.cz, lze najít stovky nabízených drážních akcií, žel většinou amerických dopravní společností. Například cenné papíry z konce 70. let minulého století stojí zhruba 4 dolary za kus, zatímco třeba akcie společnosti Central Union Depot and Railway Company of Cinncinati z roku 1888 už 560 dolarů. 

Rakouská rarita za cenu žehličky

Pro ilustraci uvádím, že v době vzniku tohoto textu byla jedna z mála nabízených rakouských akcií lokálky Schwarzenau – Zwettl s nominální hodnotou 2 000 K k prodeji za 67,20 dolaru, čili asi 1 300 korun, což dnes stačí například na nákup středně výkonné žehličky. Nabízí se samozřejmě přepočet – při asi pětisetnásobném znehodnocení koruny by „dvoutisícovka“ dnes mohla mít nominální hodnotu až jeden milion korun.

Ovšem nabyvatel, který tuto akcii prodával, ji mohl získat coby neplatný bezcenný papír v době dávno po zestátnění drah, třeba koupit na bleším trhu nebo nalézt v pracovním stole po pradědovi. Leč nikoli hodnota, ale vzhled a to, co sběratelé zpravidla nedovedou sami pojmenovat, jisté kouzlo, jsou skutečným důvodem, proč se i za neplatnými akciemi lidé pachtí.

CENNÉ PAPÍRY POTVRZUJÍCÍ VLASTNICTVÍ

První akciová společnost – Nizozemská východoindická společnost – vznikla už v roce 1602. Akcie je cenný papír, který potvrzuje, že jeho majitel je akcionář, tedy že vložil určitý majetkový podíl do akciové společnosti. Akcionáře to opravňuje podílet se na zisku společnosti formou dividend a účastnit se na řízení společnosti mimo jiné tím, že je oprávněn hlasovat na valné hromadě, případně mít podíl na likvidačním zůstatku společnosti. Příjemné je, že za závazky společnosti akcionáři neručí. Akcie z hlediska podoby jsou listinné nebo zaknihované (zápis v evidenci). Součástí listinných akcií byly i kuponové archy k výplatě dividend. Pokud jde o formu, mohou být akcie na jméno, anonymní, na majitele (doručitele), násobkové (hromadné).


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Metrový rozchod slaví 150 let zrozeníMetrový rozchod slaví 150 let zrození

1.3.2024 - Před 150 lety byla ve Švýcarsku zprovozněna první veřejná dráha s rozchodem 1 000 mm. Ten se později rozšířil do celého světa a v mnoha zemích převládá ve velké míře i v současné době. Stavba první veřejné dráhy s… »

Sto let elektrizace nizozemských železnicSto let elektrizace nizozemských železnic

1.2.2024 - Letos uplyne sto let od zahájení provozu na prvním úseku nizozemských železnic elektrifikovaných trakční soustavou 1 500 V DC. Do začátku 2. světové války stihly Nederlandse Spoorwegen (NS) elektrifikovat páteřní železniční síť… »

Legendární Krokodýli slaví sto let od zrozeníLegendární Krokodýli slaví sto let od zrození

4.1.2024 - Ikonické elektrické rychlíkové lokomotivy, které byly u Rakouských spolkových drah (BBÖ, respektive ÖBB) označeny řadami 1100 a 1100.1, později jako 1089 a 1189, získaly přezdívku Krokodýl. A to především díky jejich délce, ale i… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika