Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
K vlakovému zabezpečovači vedla dlouhá cesta
28.3.2013 - Když skončila první světová válka, ubylo sice tragédií, ale na železnici počet nehodových událostí automaticky neklesl. Častá příčina vězela v chybě lidského činitele. Odborníci tápali, jakým směrem vyvíjet vhodné technické prostředky. V různých částech světa se tak objevovaly odlišné způsoby a systémy, jak automaticky zamezit projetí zakazující návěsti. V Československu došlo k průlomu až v padesátých letech.
Jak vznikala peážní trať přes tehdy pruské Glucholazy
14.3.2013 - Na konci února uplynulo 125 let od zahájení železničního provozu na úseku Lipová Lázně – Glucholazy. Regionální dráha přinesla obyvatelům Slezska vyšší zaměstnanost v průmyslu i ve službách. Na této peážní trati, která se v roce 1888 stavěla až do Hanušovic, dnes jezdí spěšné spoje Českých drah Jeseník – Krnov.
Těžba hnědého uhlí pohřbila lokální dráhu do Počerad
1.3.2013 - Nenápadnou dráhu na Mostecku v minulosti pohltila rozšiřující se těžba hnědého uhlí. Z té zhruba osmnáctikilometrové tratě dodnes zbylo jen několik náspů, propustků a v archivu kupička starých dokumentů. Tolik vizitka severočeské lokálky Počerady – Havraň – Vrskmaň.
Strážní domky jako němí svědci železničního pravěku
12.2.2013 - Při jízdách vlakem po České republice můžete zahlédnout stovky strážních domků. Dnes už dávno neslouží svému účelu. Některé se postupně rozpadávají, jiné prošly rekonstrukcí a slouží novým majitelům jako rekreační objekty. Občas se ale hlavou mihne otázka: Jak může někdo bydlet jen pár metrů od kolejí?
Před dvaceti lety se objevily Bardotky s elektrickým topením
24.1.2013 - Dlouho jsme si železnici bez legendárních Bardotek neuměli představit. Ještě před dvaceti lety to byla natolik nepostradatelná řada, že byla modernizována pro elektrické vytápění vlaků. Dnes se tyto lokomotivy objevují v čelech osobních vlaků již velmi sporadicky. Jejich čas se chýlí ke konci a stávají se v podstatě historií.