Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Rekord v parní trakci patří britské Divoké kachně
31.7.2013 - Snad všechny světové znalostní encyklopedie obsahují informaci o nejvyšší rychlosti 126 mil za hodinu, kterou dosáhla v roce 1938 v Anglii parní lokomotiva Mallard neboli Divoká kachna. Letos si připomínáme 75. výročí, kdy tento stroj vytvořil světový rychlostní rekord parní trakce. Jenže mnohé obdobné lokomotivy z doby dřívější i pozdější dokázaly jet ještě rychleji.
První elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům Vltavy
19.7.2013 - Vynálezce František Křižík by se asi divil. Na první elektrifikované trati v Čechách že jezdí motorové vozy? Ano, i taková je ekonomická realita železniční dopravy u nás. Ale hlavní je, že se na 110 let staré Bechyňce, tedy dráze Bechyně – Tábor, stále jezdí. Podle ambiciózních návrhů z dávné minulosti měly její koleje vést výrazně dál, přinejmenším do Týna nad Vltavou.
Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky
3.7.2013 - Zaměstnanci KCOD Brno připravují na jarní a letní sezonu řadu mimořádných jízd v nostalgickém či historizujícím duchu. Jejich cílem je podpořit turistický ruch v regionu a zájem o drážní dopravu. Příkladem z poslední doby může být spolupráce na festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy nebo zahájení sezony jízdou vlaku Pálavský okruh.
Jízdy smrti do Treblinky jako součást vyhlazovací mašinérie
13.6.2013 - Je 70 let hodně, nebo málo? Určitě ne dost dlouho, abychom zapomněli na nechvalně proslulé vlaky, které za druhé světové války převážely židovské obyvatelstvo do koncentračních táborů. Už za jízdy umírali lidé, kteří nevydrželi několikadenní útrapy v přeplněném prostoru bez vody. Například transporty Bt, Bu, Bv, Bw a Bx mezi 5. a 22. říjnem 1942 do polské Treblinky, zahrnovaly 8 tisíc lidí a měly jako odesílací stanici Theresienstadt.
Chlouba a kouzlo nádražních budov zachycené na pohlednicích
10.6.2013 - Nádražní budovy byly od vzniku železnice vděčným objektem pro fotografy. Představovaly zviditelnění města nebo vesnice, tvořily součást reprezentace vůči okolí. Není tedy divu, že od konce 19. století až do časů první republiky, především do poloviny 20. let, se nádraží velmi často vyskytovala na pohlednicích v prodejnách novin a tabáku.