Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Tramvaje ze Smíchova mířily do východoněmeckých měst
12.12.2013 - Smíchovská vagonka, která vznikla v polovině 19. století, se proslavila nejen výrobou železničních vozidel. Do jejího portfolia patřily i tramvaje. Tu úplně první zde dokončili v roce 1897. V polovině šedesátých let padlo v rámci RVHP rozhodnutí, že na Smíchově přednostně zajistí všechny tramvaje pro NDR. Jenže soudruhům ve východním Německu se to moc nelíbilo.
Dlouhý spád u Moldavy prověřil náročnou práci brzdařů
14.11.2013 - V minulosti dávné i nedávné měly jedny z nejfatálnějších důsledků nehody, kdy ujely vozy nebo skupiny vozů po tratích s velkým spádem či došlo na vlaku k selhání brzd. Stačí vzpomenout například Krounu v roce 1995. Historické prameny prakticky na každé lokálce s dlouhými spády registrují jedno či více ujetí vozů. Pokud se to obešlo bez následků, zpravidla zapomenutých. Zde je jedna z nehodových událostí s relativně dobrým koncem.
Herzánův most ustoupil modernizaci uzlu v České Třebové
16.10.2013 - Až do roku 1960 představoval Herzánův most, nebo také Milerák, výraznou dominantu českotřebovského železničního uzlu. V letošním roce si pamětníci připomínají 90 let od doby, kdy se začal v roce 1923 stavět. Na mostě však byla zajímavá i jeho likvidace, která probíhala za použití ojedinělé technologie snášení. Na celé akci se významně podílela tehdejší armáda.
Okolo Hradce Králové přes Chlumec a Lysou na Prahu
3.10.2013 - V říjnu 1873, tedy před 140 lety, byl zahájen provoz mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové. Současně se začalo jezdit mezi Lysou a Rohanským ostrovem v Praze, takže vzniklo železniční spojení mezi hlavním městem a východními Čechami. Svůj význam si uchovalo i dnes. Výstavba stanic a zastávek probíhala až do čtyřicátých let minulého století.
Poštovní vozy odnesl čas, ale vzpomínky na vůni kamen zůstaly
20.9.2013 - Do vlakových pošt jsem nastoupil v roce 1966. V té době jezdily po republice vozy ještě předválečné, některé pamatovaly první republiku. Topilo se v nich na pevná paliva v kamnech a za jízdy v trubkách umístěných uvnitř vozu syčela pára. Nešlo to příliš regulovat, některé trubky už měly poněkud doslouženo, a tak do vozu vnikala pára. Občas jsme se v práci cítili jako v sauně.