Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Před 135 lety začal dravý nástup elektrické trakce
24.7.2014 - První vlak tažený elektrickou lokomotivou byl v podstatě elektrický motor, nad nímž seděl strojvedoucí a na lokomotivou tažených otevřených vozech seděli dobře se bavící cestující. Poprvé se tak stalo 31. května 1879, tedy před 135 lety, u příležitosti berlínské průmyslové výstavy, a to na 300 metrů dlouhé oválové železniční trati. Nikdo z publika netušil, že byl položen základ nejen elektrizace železnic v Evropě, ale i ve světě. A že se elektrická lokomotiva stane hrobařem dosud vládnoucí parní trakce.
Vzpomínka na podkrkonošskou malodráhu v Jelení Hoře
19.6.2014 - Letos uplynulo 117 let od zahájení tramvajové dopravy v polském městě Jelenia Góra, tehdejším německém Hirschbergu, a zároveň 45 let od doby, kdy tramvaje z ulic Jelení Hory zmizely. Ačkoli sloužily přes 70 let, dnes už zdejší obyvatelé mohou v rámci veřejné dopravy využívat jen silniční vozidla a zpětně kritizovat rozhodnutí politiků z šedesátých let, kdy se stejně jako v Československu prosazovala koncepce preferování autobusů jezdících na levnou sovětskou naftu.
Před sto lety i k nám dorazila pruská elektrizace
24.4.2014 - Když po pádu železné opony železniční průzkumníci procházeli trať z Harrachova do Szklarske Poręby, aby se pokusili prokousat čtyřicetiletými stromy a dovést sem první vlak, nestačili se divit. Prakticky netknuté zde zůstaly trakční stožáry z dob pruské elektrizace. Zatímco odjinud bylo vybavení trakce odvezeno do SSSR coby válečná kořist, tady, na čtyři desítky let spánkem zakleté dráze, zázrakem zůstalo – jako vzpomínka na sto let starou elektrizaci, která se dotkla i našeho území.
Lötschbergská dráha byla od počátku baštou elektřiny
27.3.2014 - Pro novou horskou železnici přes Lötschberg si musela společnost BLS pořídit úplně nové lokomotivy. Trať byla od počátku stavěna jako elektrifikovaná, a tak se vůbec nepočítalo s pořízením vyzkoušených parních lokomotiv. Elektrická trakce přitom byla stále ještě v plenkách a nikde nebylo dostatek zkušeností z provozu na tak náročné horské trati se sklony až 27 promile.
Rakouská řada 1099 zamířila po sto letech do penze
27.2.2014 - Až do 27. října loňského roku to byla oficiálně nejdéle provozovaná řada úzkorozchodných elektrických lokomotiv na světě. Možná že to byla vůbec nejdéle sloužící řada elektrických lokomotiv v železniční historii vůbec. V pravidelném provozu sloužily 102 let, i když jejich současná tvář tomu nenapovídá. Pravda ale je, že když je prozkoumáte podrobně, tak svůj věk už nezapřou.