Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Dlouhonosý Rudý šíp symbolizuje švýcarskou kvalitu
13.11.2014 - Odpovědí na sílící leteckou a silniční konkurenci ve 30. letech 20. století byly ve většině zemí lehké motorové vozy. Také zástupci švýcarských drah SBB si nechali představit některé z těchto novinek a například na jaře 1932 zavítal do Švýcarska motorový vůz Michelin s pneumatikami. Švýcaři ale nakonec vsadili na tuzemskou konstruktérskou školu. Zrodil se Rudý šíp (Roter Pfeil), vozidlo, které na svou palubu přijalo i Winstona Churchilla.
Devadesát let provozu berlínské městské rychlodráhy
16.10.2014 - Berlínská městská rychlodráha neboli S-Bahn je už devadesát let nepostradatelnou součástí nejen německého hlavního města. Tento populární dopravní systém ale využívají i obyvatelé rozsáhlé aglomerace zasahující do značné části spolkové země Braniborsko. Současných patnáct linek tvoří základ městského a příměstského provozu. Do něj ještě patří metro (U-Bahn), tramvaje a autobusy.
Největší alpská železnice vozí pasažéry už 125 let
18.9.2014 - Rhétská dráha neboli Rhätische Bahn, ve zkratce RhB, představuje největší alpskou železnici. Křižuje nejrozlehlejší a nejhornatější kanton Švýcarska Graubünden, který právě jí vděčí za rozvoj a slávu mnoha turistických letovisek, jako jsou Davos, St. Moritz, Klosters nebo Pontresina. Právě snaha o zpřístupnění odlehlých, v 19. století stále téměř nedostupných romantických údolí uprostřed horských štítů stála za vznikem této železnice.
Netradiční kolejová vozidla za první světové války
4.9.2014 - Blíží se půlnoc a do ztichlého největšího pražského nádraží, které se ponořilo do tmy, přijíždí zvláštní vlak – vlak lazaretní. Zřízenci spěchají k vagonům a pomáhají raněným ven. Někteří musí opustit železniční vagony na nosítkách. Do noční tmy, kterou ozařuje několik nádražních světel, se mimo oddechující parní lokomotivy ozývá i sténání některých raněných, šum rychlých kroků zdravotníků, ale i cinkání tramvají. Ne, to nejsou autorské vize, nýbrž historická fakta.
Z Brna do České Třebové: klíčové spojení funguje už 165 let
7.8.2014 - Na trati původní Severní státní dráhy z Brna do České Třebové se první vlaky rozjely 1. ledna 1849. Bylo to téměř deset let po zahájení železničního provozu z Vídně do Brna. Stavba byla zadána tehdejším rakouským Generálním ředitelstvím státních drah firmám Felixe Tallachiniho a bratří Kleinů. Práce na původně jednokolejné trati započaly na podzim 1843. Dnes tato dráha představuje důležitou součást prvního železničního koridoru, po kterém denně jezdí desítky regionálních, vnitrostátních dálkových a mezinárodních vlaků včetně vlaků nákladních.