Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Obří symboly Gotthardu přežily vlastní smrt
25.3.2015 - Byly jen tři, a přesto se zapsaly zlatým písmem do evropské železniční kroniky. Není divu – s délkou přes 30 metrů, čtrnácti nápravami a zejména výkonem bezmála 8 000 kW šlo o nejmonstróznější obry, kteří byli do té doby pro elektrickou trakci vyrobeni. Řeč je o trojici prototypů řady Ae 8/14, strojích postavených ve třicátých letech 20. století pro Gotthardskou dráhu. Přestože se řada dále nerozvíjela a stroje zůstaly osamoceny, díky své výjimečnosti a švýcarskému smyslu pro historii se do dnešních dní dochovali dva Velikáni.
Fenomén Aérotrain: Experiment pohřbily peníze i TGV
11.3.2015 - Měl být rychlejší než konvenční železnice a konkurovat letadlům. Experimentální druh vlaku na principu vznášedla, vyvíjený ve Francii v letech 1965–1977 Jeanem Bertinem, byl svého času naprostým zázrakem. Aérotrain se pyšnil jedinečným designem a hravě zdolal hranici čtyřsetkilometrové rychlosti. Hřebík do rakve tomuto projektu nakonec zasadilo rozhodnutí vlády podporovat projekt TGV, ale také nedostatek peněz a smrt hlavního tvůrce.
Nejslavnější únos vlaku proměnil hranice v pevnost
25.2.2015 - Byla to událost, která vyvolala celosvětový ohlas. A zároveň přiměla komunistické úřady bývalého Československa k vybudování neprostupné železné opony. Vlak svobody, jak se později spoji někdejších státních drah z Chebu do Aše přezdívalo, osudného 11. září roku 1951 místo zastavení v Aši projel do německého Selbu. Šlo o jeden z nejznámějších masových útěků na západ. V reakci na něj se ze všech hranic ČSSR stala pevnost, aby se „únos“ vlaku nemohl opakovat. Jak tedy pohlaváři bránili útěkům do zahraničí?
Ke zrodu unifikovaných strojů přispěla poválečná obnova DB
11.2.2015 - V západním Německu začala poválečná obnova země velmi brzy a ve vysokém tempu. Pro železnici to znamenalo nejen opravu zničené infrastruktury, ale také ambiciózní program elektrifikace. Už před válkou byla řada drah v Bavorsku a Bádensku-Württembersku pokryta pavučinou trakčního vedení. Jeho délka v roce 1950 přesáhla 1 700 kilometrů a o deset let později to bylo už 3 462 kilometrů. Tak rozsáhlá síť potřebovala nové moderní lokomotivy pro osobní i nákladní službu.
Osvobození Osvětimi: železnice místem utrpení
28.1.2015 - Je to místo, kde se odehrála jedna z největších tragédií v novodobé historii. Koncentrační tábor v polské Osvětimi zůstává i bezmála sedmdesát let po skončení druhé světové války varovným mementem. Ve zdejším komplexu nacisté bez milosti během tří let zlikvidovali přes 1,5 milionu lidí, převážně Židů. Dramatické však nebyly jen osudy nešťastníků, kteří v něm trpěli, ale i jeho osvobození v lednu roku 1945.