Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Značka DR: dědictví Říše přežilo desetiletí socialismu
11.11.2015 - Je až s podivem, že po prohrané druhé světové válce nechaly vítězné mocnosti kontroverzní název Deutsche Reichsbahn – v jednotném čísle Německá říšská dráha – pro železničního dopravce v bývalém východním Německu. A co víc: jeho historie se uzavřela teprve před jednadvaceti lety a společnost pod tímto jménem fungovala dlouhá desetiletí.
„Hořící železnice“ aneb dědictví důlní činnosti
27.10.2015 - Za minulého režimu se na přírodu ohled příliš nebral. Hodně se na životním prostředí podepsala i důlní činnost. Nejinak tomu bylo v případě Ostravska. Kromě enormní ekologické zátěže však zdejší OKD „přispěly“ k devastaci okolí ještě něčím jiným. Vedlejší produkt těžby – hlušina – se použila jako materiál vhodný ke zpevnění drážních těles. Mělo to však jednu velkou nevýhodu: díky vysokému podílu uhlí byl tento materiál značně hořlavý. Následky na sebe nenechaly dlouho čekat.
Ragulina u nás zradila příliš klikatá infrastruktura
14.10.2015 - V bývalém Československu jezdily na železničních tratích až do druhé poloviny 60. let 20. století výhradně lokomotivy vyrobené v tuzemsku. Od roku 1966 to ale začalo být trochu jinak. V květnu téhož roku se na našich kolejích objevily první motorové lokomotivy ze Sovětského svazu, označené u nás jako řada T 679.1, které si časem získaly nesmrtelnou přezdívku Sergej. A následovaly další, jimž se říkalo Ragulin.
Mallard: ikonického rekordmana málem pokořila zadřená ojnice
30.9.2015 - V ostrovním království, zemi považované za kolébku železnice, které ostatně jízdou legendárního stroje Locomotion George Stephensona určilo den považovaný za datum narození železné dráhy, nebyla o velké drážní události nikdy nouze. Mezi nejznámější z nich patří světový rychlostní rekord, jehož dosáhla v roce 1938 parní lokomotiva řady A4 s číslem 4468 pojmenovaná Mallard. O těsném pokoření německého rekordu se dozvěděl celý svět, byť od samého počátku byl a dodnes je zpochybňován. Mnoho ale nechybělo a vavříny mohly zůstat Hitlerovi.
Lesk a bída salonních vozů: Od Masaryka k Husákovi
30.9.2015 - Těžko hledat propastnější rozdíl, než jaký nabízejí dva vagony určené ke stejnému účelu. Oba vozily hlavu státu – ten první Tomáše G. Masaryka, druhý o několik desetiletí později posledního komunistického prezidenta Gustáva Husáka. Těsně před vpádem vojsk Varšavské smlouvy v něm v roce 1968 se Sověty jednaly tehdejší československé špičky v čele s Alexandrem Dubčekem. Tím ale jejich jakákoli podobnost končí.