Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
130 let sklářské lokálky aneb příběh dráhy s tuhým kořínkem
29.7.2016 - Necelých čtyři a půl kilometru. Tolik měří lokálka, která před 130 lety vznikla proto, aby ještě více proslavila um českých sklářů. A podobně jako tato typicky česká komodita zažily i koleje této dráhy vzestupy i pády, lokálka byla oslavována i upadala v zapomnění. Nakonec přežila a své 130. výročí oslavila trať z České Kamenice do Kamenického Šenova navzdory nástrahám všech režimů i žabomyším válkám zachránců a „zachránců“. Jen místo skla vozí turisty a lovce nevšedních zážitků.
Alžbětín si připomněl 25 let od otevření hranice
20.7.2016 - Přesně před pětadvaceti lety byl po mnoha krušných letech komunistické vlády znovu otevřen železniční hraniční přechod mezi Železnou Rudou-Alžbětínem a obcí Bayerisch Eisenstein. Začátkem června si tuto událost připomněli zdejší obyvatelé i železniční nadšenci. České dráhy na místo vyslaly speciální retro vlak.
Plecháče brázdily trati na Slovensku 10 let
17.6.2016 - Dlouhých deset let se jižním a středním Slovenskem proháněly typické střídavé lokomotivy řady 242, jimž se také říká Plecháče. České dráhy půjčovaly na Slovensko tyto stroje formou vyrovnávky výkonů v letech 2004 až 2014, kdy naopak na tuzemských tratích duněly legendární dvousystémové mašiny řady 350 z Rušňového depa Bratislava. Vozba řady 242 na Slovensku je ale již minulostí, naopak Gorily řady 350 se u nás ještě turnusově objevují, byť v mnohem menší míře než v dobách nedávných.
Turbínovky: hlučné lokomotivy s krátkým životem
31.5.2016 - Před 50 lety se uzavřela jedna z mimořádných kapitol v historii našich železnic. Zrušena a zlikvidována byla zkušební turbínová lokomotiva TL659.002 – jediná, kterou měly bývalé ČSD krátce v inventárním stavu. Dva prototypy vyrobila plzeňská ŠKODA v letech 1958 a 1960. Zkušební provoz zajišťovalo lokomotivní depo v Plzni.
Ostravan slaví sedmdesátku
20.5.2016 - Expres spojující Ostravsko s Prahou jezdil bez přestávky od konce války až do poloviny prosince 2011, a po krátké pauze nyní zase jezdí. Jaká se na něm vystřídala technika a co by nemělo chybět v jeho životopisu? A proč slaví kulatiny teprve nyní, když po Ostravě pojmenované spojení začalo fungovat už v roce 1945?