Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Herzánův most ustoupil modernizaci České Třebové
14.9.2016 - Až do roku 1960 představoval Herzánův most – nebo také Milerák –výraznou dominantu českotřebovského železničního uzlu. V letošním roce si pamětníci připomínají 80 let od doby, kdy se začal v roce 1923 stavět. Na mostu byla vak zajímavá i jeho likvidace, která probíhala za použití ojedinělé technologie snášení. Na celé akci se významně podílela tehdejší armáda.
Motorová chlouba NDR získala renomé na Vindoboně
12.9.2016 - Začátkem šedesátých let vznikla v Německé demokratické republice na tehdejší dobu neobvyklá motorové jednotky řady VT. Představovaly odpověď na západoněmecké TEE. V době největší slávy, která ale trvala relativně krátce, se objevovaly na mezinárodních spojích, u nás především na proslulé Vindoboně mezi Berlínem, Prahou a Vídní.
Lanové dráhy, které se v minulosti honosily nálepkou ČSD
9.9.2016 - V souvislosti s oslavami 80 let od zahájení provozu dráhy na Ještěd možná leckoho napadne, že pod národního železničního dopravce patřily i další lanovky. Kdy a komu byly prodány? Zanikly, nebo se na nich stále dá svést? A v jakých částech Československa vlastně jezdily? Pojďte se s námi ponořit do dávné i nedávné minulosti a připomenout si osudy šesti lanových drah, z toho jedné pozemní, které byly provozovány pod hlavičkou ČSD a některé z nich i v devadesátých letech pod značkou ČD.
Břasy jako kolébka moderní přepravy
31.8.2016 - Okolí dnešních západočeských Břas, které byste nalezli na Rokycansku, se před více než sto lety pyšnilo moderní přepravou zboží i cestujících. Díky uhelným dolům a průmyslovým závodům na ně navazujícím zde během několika desetiletí vznikly mnohé železniční a lanové dráhy.
ŠRT: Půlstoletí provozu na rozchodu 1 520 mm
12.8.2016 - Širokorozchodná trať mezi slovenskými Maťovcemi a Haniskou pri Košiciach letos oslavila padesáté narozeniny. Téměř devadesát kilometrů kolejí o rozchodu 1 520 bylo vybudováno v rekordním tempu. Rok a půl po zahájení stavby tudy proudily do ocelového srdce Slovenska miliony tun železné rudy. Za jakých okolností vznikla? Při putování podél trati nás doprovázel pamětník výstavby a košický stavební inženýr Jozef Smatana.