Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Výměna generací aneb konec Tanečnic
6.9.2017 - Po více než 50 letech služby končí provoz série prvních moderních poválečných elektrických lokomotiv na francouzských tratích. Danseuse neboli Tanečnice, jak se těmto strojům přezdívá, u nás příliš neznáme. Jsou totiž ve stínu mladších „dvoustovkových“ generací, především lokomotiv s výrazně prolamovaným čelem známých pod přezdívkou Nez cassé, česky Zlomený nos. Přesto tyto stroje během svého provozu odvedly pořádný kus práce po celé Francii od služby u dálkových expresů po dopravu nákladních vlaků.
Lesní železnice přežívají jen ve skanzenu
24.8.2017 - Horské oblasti Slovenska byly ještě před pár desetiletími propletené úzkorozchodnými železničkami. Po nich do svahů supěly parní či motorové lokomotivky, aby na zpáteční cestě stáhly do údolí těžký náklad dříví. Průzračné potoky a tiše šumící lesy najdete v oblastech Bystřice a Bílé Oravy stále. Slávu železničářů, dřevorubců a jejich nesmrtelné techniky dnes připomíná jen skanzen Kysuckého muzea ve Vychylovce.
Záplavy v roce 1997: když voda zabíjela
9.8.2017 - Začalo to nenápadně několika bouřkami, které dorazily večer po prosluněném pátku. Následným víkendovým lijákům zpočátku nikdo nevěnoval pozornost. To, co však déšť nakonec přinesl, nečekal nikdo. V některých místech spadlo během tří dnů tolik srážek, co jindy za půl roku. Hladiny Odry a Moravy se zvedly až k úrovni pětisetleté vody. Voda zaplavovala zahrady, silnice, železniční trati a drala se i do domů a bytů. Tak začala v červenci 1997 na Moravě jedna z nejhorších povodní v novodobé historii země.
Vzpomínka na sutinové železnice
26.7.2017 - Mnozí jistě dobře znají dočasné železnice z první poloviny minulého století v podobě úzkorozchodek využívaných při stavbách silnic, přehradních nádrží, ale i cukrovarnické, lomové či lesní dráhy. Téměř na všechny existují dodnes památky ať v podobě skanzenů, různých muzeí nebo zachráněných artefaktů či zbytků drážního tělesa. Jsou ovšem i dočasné železnice, na které by svět nejraději zapomněl a na něž už žádné vzpomínky, vyjma fotografií, snad ani neexistují. Říkalo se jim sutinové železnice.
Mezi Lipníkem a Bohumínem se jezdí 170 let
14.7.2017 - Železnice spojuje Ostravsko s okolními kraji už 170 let. Slavnostní vlak, který zahájil provoz na takzvané Severní dráze císaře Ferdinanda, přijel do Ostravy a Bohumína 1. května roku 1847. V současnosti je celé Ostravsko jedním z nejdůležitějších železničních uzlů u nás. V Bohumíně se nachází také druhé nejvýznamnější depo osobních souprav v tuzemsku.