Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Rok 1838 důležitým milníkem v historii naší železnice
17.12.2018 - Přesně před 180 lety, konkrétně 11. listopadu 1838, vyjela z Rajhradu do Brna první parní lokomotiva na našem území. Nesla název Moravia a byla osobně řízená stavitelem trati, vrchním inženýrem Karlem Ghegou. Šlo zatím jen o neveřejnou zkušební jízdu, která se v ten samý den zopakovala celkem třikrát. Pro veřejnost byla dráha z Vídně do Brna otevřena ale až v následujícím roce, nicméně zkušební jízda se stala důležitým milníkem v historii našich železnic.
Nepostradatelný Kremák aneb Konec páry na smíchovském ranžíru
12.11.2018 - Snad každému fandovi železnice přirostla k srdci nějaká lokomotiva. Mnohé starší lidi od dětství doprovázel parní stroj, který je vozil v čele vlaků do škol. Ještě dnes mají mnozí senioři v paměti obrázek, jak čekávali na nástupišti vesnické zastávky maloměstského nádraží či ve velké stanici na vlak a vidí v jeho čele Velkého bejčka, Čtyřkoláka či Všudybylku. Tři svého času nejvíce protežované typy pro osobní dopravu na vedlejších tratích. I mé dětství provázely parní stroje a jedna z lokomotivních řad se stala tou první, na které jsem se učil fotografovat.
Od elektrizace pražského uzlu uplynulo 90 let
26.10.2018 - V roce 1928 byl zahájen pravidelný elektrický provoz na pražských železničních spojkách. Přestože se první elektrické vlaky po našich kolejích rozjely už o čtvrt století dříve z Tábora do Bechyně díky průkopníkovi elektrické trakce Františku Křižíkovi, zůstalo tehdy pouze u jedné trati. Tři roky před začátkem první světové války se elektrická vozba rozšířila na další jihočeskou trať z Rybníka (tehdy Certlova) do Lipna nad Vltavou, ale stále nebylo možné hovořit o systematické elektrizaci.
Neuskutečněný projekt trati na Příbramsku
15.10.2018 - Podíváme-li se na železniční mapu České republiky, zjistíme, že je na ní prázdné místo bez přímé dálkové trati prakticky v jejím středu, a to ve směru východ–západ mezi městy Havlíčkův Brod a Plzeň. Odjakživa tak nákladní vlaky převážející zboží v relaci střední Morava–západní Čechy musely jezdit oklikou přes Kolín a Prahu nebo přes Tábor a Strakonice. Přitom nechybělo mnoho a spojnice zde mohla vyrůst.
Od zrodu Mazutek uplynulo 55 let
19.9.2018 - Představovat řadu 555.0 by pro mnohé bylo pověstným nošením dříví do lesa. Z populárních Němek však vznikla náročnou přestavbou jiná řada, konkrétně 555.3, které se začalo říkat Mazutka. A to díky tomu, že se vytápěla mazutem. Tato surovina byla levná a s provozem mazutových lokomotiv na západní Ukrajině a Litvě panovaly dobré zkušenosti. Šlo zároveň o poslední velkou rekonstrukci uskutečněnou u bývalých Československých drah. Co předcházelo jejímu vzniku před 55 lety?