Přejít na www.cd.cz

Výsledky vyhledávání

Hledaný text:       Řazení:      

Dokumenty 2140 z 45:

21. Bezpečnost na přejezdech ohlídají kamery

Je to přesně rok, co se u Studénky odehrála jedna z nejtragičtějších nehod na železničních přejezdech. Střet Pendolina s polským kamionem loni 22. července nepřežili tři lidé, strojvedoucí přišel o obě nohy a mnoho dalších osob bylo zraněno. To vše kvůli nedbalosti polského řidiče, který ignoroval výstražná světla. Moravskoslezský kraj se proto snaží vylepšit zabezpečení několika nejrizikovějších přejezdů v regionu.

22. Strojvedoucí Jan Černý: Odpouštět je lidské

Na loňský 22. červenec nezapomene. To středeční ráno strojvedoucí Jan Černý jako obvykle vedl Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní. U Studénky se však srazil s plně naloženým kamionem, který zůstal stát na přejezdu mezi staženými závorami. Co se dělo pak, je už dobře známé. Spolehlivému strojvůdci začala nová životní etapa plná operací, lékařských vyšetření a rehabilitací. Jak se mu vede dnes, více než půl roku poté? A omluvil se mu vůbec viník této tragédie?

23. Okuliarnik aneb sága rodu Brejlovců na Slovensku

Kdo by je neznal. Charakteristická čelní okna decentně vsazená do vystupující horní části kabiny lemované precizně formovanou obrubou, zatímco spodní polovina ustupuje směrem dolů k hlavnímu rámu lokomotivy, a tím ještě více zvýrazňuje typické a nepřehlédnutelné „brýle“. Řeč je o motorové lokomotivě původní řady T 478.3, od roku 1988 označované jako řada 753. Oblíbené stroje se rozjely po kolejích nejen v Česku, ale i sousedním Slovensku. A právě za nimi se nyní vydáme.

24. Řidič kamionu dostal za tragédii Pendolina ve Studénce 8,5 roku

Po sedmi měsících a dvou dnech od tragické srážky Pendolina s kamionem plným plechů na železničním přejezdu u Studénky si polský řidič Slawomir Wojciech Sondaj vyslechl u Okresního soudu v Novém Jičíně verdikt. Obžaloba pro něj žádala až devět let, nakonec si má ve vězení odpykat trest 8,5 roku. Nesmí také po dobu deseti let usednout v Česku za volant auta.

25. ANALÝZA NEHOD | Vraňany 2007: Osudná záměna přejezdů

Peršing v rozbláceném poli, čtyři pokácené sloupy trakčního vedení a návěstidlo autobloku, tři rychlíkové vozy na zrušení, škoda přes 27 milionů. Tak to vypadalo 19. března 2007 večer na trati 090 v úseku Vraňany – Dolní Beřkovice poté, co rychlík 786 vykolejil po nárazu do osobního auta na železničním přejezdu. Stalo se tak přesto, že jak operační důstojník policie, tak výpravčí ve Vraňanech o uváznutém autě věděli téměř čtvrt hodiny před nehodou. Navzájem se však nepochopili, na kterém přejezdu přesně auto – nastražené kvůli pojišťovacímu podvodu – stojí.

26. ANALÝZA NEHOD | Hradčovice 1977: Příběh „moravské Stéblové“

Řekne-li se mlha a železniční nehoda, většině z nás se vybaví nejtragičtější událost na tuzemské železnici – srážka vlaků u Stéblové roku 1960. Za velmi podobných okolností se však odehrála i jiná tragédie o 17 let později na Moravě. Spojení husté mlhy a záměny návěstí tu sehrálo podobně katastrofální roli a i zde umírali lidé. Hradčovice na Vlárské dráze se v roce 1977 staly „moravskou Stéblovou“.

27. ANALÝZA NEHOD | Řikonín 1970: Tragédie expresu Pannonia

Trať zabezpečená pouze telefonickým dorozumíváním, hláskařka sloužící první samostatnou směnu, nepravidelnost v dopravě a časová tíseň. To byly články řetězu, na jehož konci byla nehoda, která se počtem obětí mezi nejtragičtější u nás. Odehrála se 11. prosince 1970 nedaleko stanice Řikonín na trati č. 250, kdy z kamenného viaduktu padaly vozy Ex 57 Pannonia. Zahynulo celkem 31 lidí.

28. První nákladní Bobina by oslavila 55. výročí provozu

Ačkoli byly první poválečné elektrické lokomotivy z plzeňské Škodovky označovány přídomkem univerzální, šlo spíše o vlastnost teoretickou. Brzy se totiž ukázalo, že Bobiny E 499.0 nedisponují pro těžší nákladní vlaky dostatečnou tažnou silou a hmotností. Z následné série řady E 499.1 byla proto vybrána jedna lokomotiva, která se stala prototypem pozdějších čistě nákladních „jedniček“. Stroj E 469.001, o kterém bude řeč, by v těchto dnech oslavil 55 let od vstupu do provozu. Současnosti se však nedožil a jeho životní pouť skončila před deseti lety.

29. Dispečink a kontaktní centrum obstály v zatěžkávací zkoušce

Dispečink osobní dopravy a Kontaktní centrum ČD. Co mají tyto dvě klíčové složky Českých drah společného? Možná víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Těžištěm jejich práce je rychlá a přesná komunikace, umění správně se rozhodnout. Zatímco dispečink prošel v posledních měsících zásadními změnami, kontaktní centrum na přesun do nových a kapacitnějších prostor ještě čeká. Dispečery a operátory spojuje i prověrka v podobě mimořádných událostí letošního léta. Díky obrovskému nasazení obstáli na výbornou.

30. V Horažďovicích se bočně srazily dva rychlíky

Přibližně padesát zraněných, z toho sedm středně těžce, a hmotné škody v řádech milionů korun si vyžádala nehoda dvou vlaků u Horažďovic předměstí na Klatovsku. V úterý 4. srpna vykolejily dva poslední vagony rychlíku 668 Rožmberk jedoucího z Brna a Českých Budějovic do Plzně a narazily do přední části protisměrného rychlíku, který stál na vedlejší koleji. Nikdo naštěstí nebyl v ohrožení života, do nemocnic na ošetření lékaři odvezli 15 lidí.

31. Pendolino se u Studénky srazilo s kamionem

Tři mrtvé a celkem osmnáct zraněných si vyžádala dnešní srážka osobního vlaku s kamionem na přejezdu u Studénky na Novojičínsku. Nehoda se stala v 7.43 hodin ve směru na Prahu. Pendolino směřovalo na pravidelné lince z Bohumína do Františkových Lázní a jelo v něm přibližně 170 cestujících.

32. Ústecká malodráha naposledy zacinkala před 45 lety

Ten obrázek si dnes vybaví spíše už jen starší generace. Od dob, kdy Ústím nad Labem jezdily tramvaje, totiž uplynulo několik dlouhých desetiletí. Naposledy tu cinkající vozy po kolejích projely při nostalgických jízdách na začátku června roku 1970. Pak město o tento způsob dopravy přišlo definitivně. Následovala podstatně méně oblíbená éra autobusů.

33. Chytré telefony ulehčují posádkám práci

V loňském roce České dráhy vybavily velkou část zaměstnanců vlakového doprovodu zcela novým komunikačním nástrojem, který zlepšil jejich informovanost a zjednodušil předávání důležitých zpráv cestujícím. Nové chytré telefony, vybavené speciálně navrženými aplikacemi, dostaly v první vlně posádky doprovázející vlaky vyšších kategorií. V současnosti se „smartphony“ pracují již všichni vlakvedoucí a průvodčí. Jaké jsou jejich zkušenosti a co dalšího ještě moderní telefony mohou umět?

34. Roman Šigut: Břevna závor zachrání víc životů než sebelepší prevence

Z nehod na přejezdech se v České republice stala již tradice. A jejich trend byl i v uplynulém roce na vzestupu – jak co se počtu karambolů týká, tak i jejich obětí. Nejen o bezpečnosti na železnici, ale i o přijatých opatřeních, jsme si povídali s generálním inspektorem Drážní inspekce Romanem Šigutem.

35. Strojvedoucí Pendolina zabránil jisté srážce na přejezdu

Jan Černý z pražského Depa kolejových vozidel asi nezapomene na letošní 23. duben. V ten den vezl vlak SC 505 Pendolino z Prahy do Ostravy. Cesta probíhala bez komplikací až za Hranice nad Moravou, kde při výjezdu z levého oblouku před zastávkou Polom uviděl na přejezdu chráněném závorami stát v první traťové koleji osobní automobil Honda. K nehodě a ztrátě lidského života nedošlo jen díky jeho obrovské duchapřítomnosti a hlavně rychlé reakci. Za tento čin byl proto oceněn ke Dni železnice.

36. Na Vysočině viděli simulované nárazy a pestrobarevné RegioSpidery

Třetí zářijový pátek se na Vysočině odehrály dvě důležité železniční prezentace. První z nich se zaměřila na nově polepené motorové vozy Regio-Shuttle RS1 s motivy a v barvách dvou dalších měst. Jedná se o způsob, jak podpořit cestovní ruch v regionu. Následující akce pak měla osvětový charakter, když ukazovala následky střetu železničního vozidla s člověkem na přejezdu.

37. Na nádraží v Havlíčkově Brodě budují důstojné zázemí pro drážní hasiče

Dnes se podíváme do stanice Havlíčkův Brod, kde nedávno vznikla hasičská stanice. Takřka ve středu republiky, v Kraji Vysočina, je druhým rokem k dispozici železniční drážní záchranka, která v případě potřeby vyjíždí i do sousedních krajů. Ač drážní hasiči náleží do působnosti manažera infrastruktury, tedy SŽDC, zasahují ponejvíce u případů, které jsou spojeny s národním dopravcem – společností České dráhy.

38. Dlouhý spád u Moldavy prověřil náročnou práci brzdařů

V minulosti dávné i nedávné měly jedny z nejfatálnějších důsledků nehody, kdy ujely vozy nebo skupiny vozů po tratích s velkým spádem či došlo na vlaku k selhání brzd. Stačí vzpomenout například Krounu v roce 1995. Historické prameny prakticky na každé lokálce s dlouhými spády registrují jedno či více ujetí vozů. Pokud se to obešlo bez následků, zpravidla zapomenutých. Zde je jedna z nehodových událostí s relativně dobrým koncem.

39. Čína nabírá rychlost: smělé plány jsou znovu v kurzu

Korupční skandály a jedno velké železniční neštěstí vedly k tomu, že se ambiciózní rozvoj vysokorychlostních tratí v Číně když ne zastavil, tak aspoň přibrzdil. Nyní se penězovod opět otevřel a do plánů a projektů na další vysokorychlostní tratě byly nově zapracovány i klimaticky náročné oblasti v severovýchodní části země.

40. Století švýcarské dráhy BLS přes alpský masiv

Švýcarská soukromá společnost BLS letos v červnu slaví sto let. Provoz na takzvaném Lötschbergbahnu, který vede přes alpský masiv, byl totiž zahájen právě 28. června 1913. Horská dráha v úseku Frutigen – Brig měří šedesát kilometrů. Vede přes tak náročný terén, že státní orgány přispěly na její výstavbu jen malou částkou a většinu financí muselo zajistit soukromé francouzské konsorcium. Dominantou tratě je 35 kilometrů dlouhý tunel Lötschberg.

Přejít na stranu:« 1 | 2 | 3 »