Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Přepravy hnědého uhlí letos výrazně rostou

Přepravy hnědého uhlí letos výrazně rostou

29.11.2022

Barevné listí na stromech nebo ranní mlhy jsou neklamnými signály, že je tu podzim. Kromě babího léta však podzim přináší i výrazný pokles teplot – začíná topná sezona. V loňském roce bychom se nad tím asi příliš nepozastavovali, otočili bychom kohoutky topení a o víc se nestarali. Dnes, v souvislosti s válečným konfliktem na Ukrajině, je situace úplně jiná. Ceny elektrické energie i zemního plynu výrazně vzrostly a ovlivňují jak chod a ekonomiku firem, tak životy každého z nás.

Přepravy hnědého uhlí letos výrazně rostou

V souvislosti s vysokými cenami zemního plynu se řada tepláren vrací zpět ke spalování hnědého uhlí a i obyvatelé České republiky se stále více obracejí k tradičním zdrojům energie. Uhlí tak doslova začíná mít cenu zlata. „Zvýšený zájem o přepravy hnědého uhlí evidujeme již od září loňského roku, kdy začal být doslova hlad po elektřině,“ říká Boris Šarman, vedoucí komodity pevná paliva obchodního úseku ČD Cargo. „Letošní růst přeprav je ale opravdu výrazný. Za prvních devět měsíců letošního roku jsme přepravili 7,5 milionu tun hnědého uhlí, což je o téměř 2,5 milionu tun více než za stejné období loňského roku,“ doplňuje Šarman. Přepravní objem tak narostl o 50 %. U drobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce až o 65 %. „K přepravě po železnici se vrátila celá řada menších uhelných skladů, stávající zákazníci také navyšují své objemy. Převedeno do řeči čísel to znamená téměř 300 tisíc tun paliva,“ uzavírá Boris Šarman.

V Jihlavě po vlečce
K přepravě po železnici se po patnácti letech vrátily například Uhelné sklady Jihlava, které disponují vlastní vlečkou odbočující ze stanice Jihlava město. Určitou zajímavost představuje v Jihlavě způsob vykládky. Je zde nadzemní most, po kterém vede vlečková kolej. Z vozů se tak uhlí vysype přímo do jednotlivých zásobníků. „Máme železniční vlečku, objednám uhlí a přivezou mi ho vagonem. Několik let se to nepoužívalo, ale nechali jsme vlečku zprovoznit a začali jsme ji používat, abychom měli uhlí pro zákazníky, protože kamionem to jezdilo špatně,“ říká Jan Anděl z Uhelných skladů Jihlava. „Preferuji přepravu po železnici, protože prostřednictvím vagonů se přepraví více zboží.“ Dlouholetým zákazníkem jsou oproti tomu Uhelné sklady Havelka v Křinci. Do stejnojmenné stanice jsme letos přepravili již pět tisíc tun paliva. Přeprava hnědého uhlí po železnici, podle Jiřího Havelky, šéfa stejnojmenné firmy, funguje výborně. „Všechno plánujeme a objednáváme dlouhodobě dopředu. To je klíč k úspěšné spolupráci s ČD Cargo. Tím pádem se nedostáváme do stresu, že něco chceme teď hned nebo zítra. Na to železnice není a nikdy nebyla,“ zdůraznil Jiří Havelka s tím, že firma má postavené roční, čtvrtletní a měsíční plány. „Nemůžeme si na nic stěžovat, hodně lidí nyní nadává, ale já si stěžovat nemůžu,“ komentuje současnou vypjatou situaci na trhu s pevnými palivy. Podotýká také, že určité množství zboží mají naskladněno z letních měsíců, kdy poptávka nebyla tak velká. Ze zajímavých přeprav můžeme ještě zmínit přepravu uhlí do Straškova, kam pravidelné nákladní vlaky nejezdí.

Pro elektrárny i teplárny
Velkým úkolem je zajištění plynulých dodávek hnědého uhlí do elektráren a tepláren. „Přijali jsme řadu opatření, abychom tento náročný úkol splnili,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth a hned také opatření konkretizuje. „Jsme v každodenním kontaktu jak s producenty uhlí, tak s elektrárnami a teplárnami. Snažíme se skloubit jejich požadavky s našimi možnostmi. Změnili jsme způsob nasazení lokomotiv na uhelné vlaky, strojvedoucími jsme personálně posílili oblast Ústecka. Také opravy vozů na přepravu uhlí mají prioritu.“ ČD Cargo zajišťuje dopravu uhlí téměř pro všechny významnější energetické zdroje. 
Jedním z nich je i Teplárna České Budějovice. „Od ledna do konce srpna nám ČD Cargo dovezlo ze Sokolovska více než 150 tisíc tun hnědého uhlí, což oproti loňskému roku představuje mírný nárůst,“ říká Václav Král, předseda představenstva akciové společnosti Teplárna České Budějovice. „V ČD Cargo máme tradičně silného partnera, který dokáže flexibilně reagovat na naše přepravní požadavky. Počítáme s ním i do budoucna, při obsluze našeho zařízení na energetické využívání odpadů (ZEVO), které připravujeme v lokalitě Vráto.“ Dodejme, že v Českých Budějovicích zajišťuje ČD Cargo obsluhu vleček obou lokalit městské teplárny, a to jak hlavního provozu na Novohradské ulici, tak špičkové uhelné výtopny ve Vrátě.
ČD Cargo je součástí řešení energetické krize. Disponuje také největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšené dodávky je schopné plnit i přesto, že na řadě tratí probíhají rozsáhlé výluky, které přepravy výrazně komplikují.
 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 1

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika