Železničář / Skupina ČD / Na pracovišti v Břeclavi se opravují nárazníky
Na pracovišti v Břeclavi se opravují nárazníky
30.5.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Středisko oprav kolejových vozidel ČD Cargo Ostrava uvedlo loni ve své břeclavské Opravně kolejových vozidel do provozu linku pro repasi vozidlových nárazníků. Linka, která je sestavena z lisu pro demontáž a montáž nárazníků a také speciální myčky a jeřábů pro manipulaci s nárazníky, se ovládá výpočetní technikou. Jde o jediné zařízení v ČR, které slouží pro potřeby všech pracovišť dceřiné společnosti ČD Cargo.
Vzhledem k této zásadní investici se společnost ČD Cargo stala v oblasti tažených vozidel takřka nezávislou na externích dodavatelích a může pokrývat potřeby i celé Skupiny České dráhy. Původně se testování a opravy nárazníků zadávaly externí firmě na střední Moravě, dnes vše zvládnou pod jednou střechou v břeclavské Opravně kolejových vozidel. Linku na opravu nárazníků tvoří zkušební velký lis a demontážní malý lis. Velký je určen ke zkoušení a jeho součástí je tenzometr na měření odporové síly nárazníkové pružiny. Malý lis slouží k demontáži nárazníků. „Nejprve nárazník vyzkoušíme a pak ho rozebereme na díly a současně při čištění provedeme prvotní kontrolu,“ vysvětluje specialista v opravárenství ČD Cargo Zdeněk Šácha, který má zařízení na starosti.
Nezbytná část vozu
Nárazník sice vypadá jako obyčejná součást vozů nebo lokomotiv, ale přitom jde o důležitý prvek, který je nezbytný pro plynulou a bezpečnou jízdu vlakových souprav. Proto se na břeclavském pracovišti opravám a údržbě věnují s nejvyšší možnou péčí a každý kus, jenž projde tamní Opravnou kolejových vozidel, je pečlivě proměřen. S každým nárazníkem se pracuje podle jeho data výroby, záleží na tom, jaké je konstrukce. Jak potvrzují specialisté, stav pružin ve svařovaných náraznících bývá lepší než u starších typů, a práce s nimi je jednodušší. Navíc se u některých vozů používají speciální nárazníky zahraniční provenience, u nichž je větší pracnost. „Zde se musí počítat i se složitějším získáním náhradních dílů či jejich opravou,“ doplňuje Zdeněk Šácha.
Po umytí v myčce a oschnutí dílů se díly nárazníku znovu při montáži kontrolují a přeměří, a pokud je to nutné, provede se oprava nebo výměna dílu. Konečnou fází je test statické charakteristiky pružiny v nárazníku s vystavením protokolu, který přesně zaznamená veškeré důležité údaje jako je například záznam závislosti síly na zdvihu do grafu, pořadové číslo zkoušky, číslo výkresu nebo jméno zkušebního technika. Protokol se stáhne na flash disk a stává se součástí průvodní dokumentace. V závěrečné fázi se nárazníky natřou a jsou připraveny k expedici do provozních jednotek.
Další články této rubriky
ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »
Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo
25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »
Posuzování interoperability železničního systému
27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »