Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Krajský soud: VUZ není veřejný zadavatel

Krajský soud: VUZ není veřejný zadavatel

2.11.2017 – autor: REDAKCE

Krajský soud v Brně v minulých dnech vynesl rozsudek, kterým potvrdil, že dceřiná společnost Českých drah Výzkumný Ústav Železniční není veřejný zadavatel. V plném rozsahu se tak ztotožnil s argumentací zástupců VUZ, že firma nesplňuje podmínky veřejného zadavatele stanovené zákonem.

Krajský soud: VUZ není veřejný zadavatel

Soud navíc výslovně uvedl, že VUZ je nezávislý podnikatelský subjekt mající průmyslovou či obchodní povahu a jeho odbornou činnost není možné považovat za činnost veřejného zadavatele. Tyto dvě okolnosti ve svém souhrnu staví VUZ do stejné pozice mezi ostatní soukromé podnikatele.

Spor trval sedm let

Řízení, v němž bylo rozhodnutí vydáno, se týkalo sedm let trvajícího sporu, jenž byl tímto rozsudkem ukončen až nyní. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nerozhodl tehdy správně, když s VUZ zahájil správní řízení a nakonec v něm dospěl k překvapivému závěru, že VUZ je údajně veřejný zadavatel, stejně jako jejich akcionář, společnost České dráhy. Představitelé VUZ podali proti rozhodnutí ÚOHS žalobu ke Krajskému soudu v Brně, který nyní potvrdil, že VUZ skutečně není veřejný zadavatel a rozhodnutí ÚOHS zrušil.

„Velmi mě těší, jak podrobně a kvalifikovaně se Krajský soud v Brně celou věcí zabýval. Rozhodnutí Krajského soudu, že Výzkumný Ústav Železniční zodpovídá za své zisky i ztráty, nese veškerá rizika podnikání, a je tedy podnikatelským subjektem a nikoli veřejným zadavatelem, vnímám jako potvrzení toho, co ve VUZ celé roky děláme, že se pereme v celosvětové konkurenci o zákazníky,“ uvedl František Bureš, předseda představenstva VUZ.

Základem je zkušebnictví

Hlavním předmětem podnikání Výzkumného Ústavu Železničního je zkušebnictví a hodnotitelství pro železniční dopravu. Doprovodnými činnostmi jsou zejména výzkum a vývoj v oblasti železničních systémů. Zkušebnictví je nejvýznamnější činností VUZ, která se na jeho výnosech podílí z více než 80 %. Zahrnuje zejména zkoušení kolejových vozidel na železničních zkušebních okruzích, nejdůležitějším zkušebním zařízení VUZ, které je součástí Zkušebního centra Velim. Toto testovací zařízení patří k významným a uznávaným zkušebním centrům pro železniční techniku a drážní zařízení v Evropě a tvoří ho dva železniční zkušební okruhy s odstavným kolejištěm, dynamický zkušební stav, laboratoře, haly pro přípravu zkoušek a administrativní zázemí. Součástí zkušebních aktivit VUZ je též provádění akreditovaných zkoušek, a to jak jízdních zkoušek kolejových vozidel, drážních zařízení a dopravních prostředků, tak i laboratorních zkoušek a dalších experimentů.

Výzkumný ústav železniční uzavřel spolupráci s polským Instytutem Kolejnictwa

Představitelé Výzkumného Ústavu Železničního a polského Instytutu Kolejnictwa podepsali dohodu o vzájemné spolupráci. Stalo se tak v úterý 26. září u příležitosti 12. ročníku mezinárodního veletrhu železniční techniky TRAKO v Gdaňsku.

„Snažíme se našim zákazníkům nabízet stále širší spektrum služeb, a to jak v různosti činností, tak i v nadregionálním pokrytí. S polským partnerem jsme se dohodli na možnostech vzájemné spolupráce na případných společných projektech v oblastech železničního zkušebnictví, hodnotitelství, v oblasti certifikace, ve vědě a výzkumu i v dalších oblastech. Region střední a východní Evropy považuji za velký potenciál pro náš další rozvoj,“ komentoval spolupráci předseda představenstva VUZ František Bureš.

 „Jsem rád, že české firmy nacházejí s firmami polskými společná témata a ty pak proměňují v konkrétní formy reálné spolupráce,” řekl ve své úvodní řeči při otevření společného stánku českých firem náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. „Stávající nárůst přepravních objemů na železnici je odrazem snahy ministerstva dopravy o posílení role tohoto dopravního modu. Hojnou účast českých firem na Veletrhu TRAKO tady v Gdaňsku proto vnímám velmi pozitivně,“ dodal náměstek Rudolecký. 

Evropský veletrh železniční techniky TRAKO se v polském Gdaňsku koná každý druhý rok. Návštěvnost této odborné akce meziročně roste, když letos pořadatelé potvrdili rekordní účast 700 vystavovatelů z 25 zemí celého světa.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika