Železničář / Skupina ČD / DPOV otevřelo halu pro opravy Žraloků
DPOV otevřelo halu pro opravy Žraloků
10.11.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Provozní středisko oprav DPOV ve Veselí nad Moravou, dceřiné společnosti Českých drah, má k dispozici zbrusu novou část opravárenské haly. Postavena byla modulovým systémem a navazuje na stávající dvoukolejnou halu z roku 2012. Objekt o délce sto dvacet metrů lze využívat od 13. října a umožní vyvazovací opravy současně až dvou RegioSharků řady 844. Právě tuto řadu vozidel opravují pro mateřskou společnost České dráhy exkluzivně ve Veselí nad Moravou.
První část haly na opravy a údržbu trakčních vozidel v DPOV ve Veselí nad Moravou byla postavena již před pěti lety v roce 2012 primárně pro vyvazovací opravy na RegioNovách řady 814. Plán počítal nejprve s deseti jednotkami ročně, později začal být jejich počet průběžně navyšován. Protože počet vozidel v původně šedesát metrů dlouhé haly narůstal, museli veselští v roce 2014 hale prodloužit o dalších třicet metrů, aby se zároveň dalo pracovat na čtyřech dvoudílných RegioNovách, pro něž byla k dispozici potřebná sada patkových zvedáků.
K tomu o něco později přibyly i RegioSharky řady 844, jichž nakoupila mateřská společnost ČD v počtu celkem třicet jedna kusů od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Tato vozidla směřovala do regionální dopravy ve Zlínském, Karlovarském, Plzeňském, Ústeckém a Pardubickém kraji a následně musel být zajištěn jejich precizní servis. Výhradní právo na opravu a údržbu těchto futuristicky působících nízkopodlažních vozidel dostalo právě veselské Provozní středisko oprav dceřiné společnosti DPOV.
První RegioShark přijel do původní opravárenské haly ve Veselí na Moravě loni a brzy bylo jasné, že stávající kapacita bude pro zvýšený objem prací nedostatečná. Po velmi krátké době se vedení firmy rozhodlo, že se k stávající hale dostaví ještě další modul, jenž bude opatřen portálovým jeřábem a patkovými zvedáky, pomocí kterých se budou moci provádět vyvazovací opravy současně na dvou jednotkách. Podle pracovníků Provozního střediska oprav ve Veselí nad Moravou bylo postavení nového modulu k stávající hale více než nutné, neboť od příštího roku se počítá každoročně s vyvazovacími opravami až jedenácti jednotek řady 844. Časová náročnost představuje od přístavby až po konečné předání každého vozidla dobu zhruba čtyřiceti dnů.
V příštím roce se navíc plánuje stavba kolejového napojení z nového modulu severním směrem k točně, čímž vznikne oboustranný výjezd, a odpadne tak složitá a časově náročná manipulace s odstavenými vozidly. Po vyvazovací opravě, jež se bude vykonávat v jižní části haly, se přistavená jednotka následně potlačí do severní části, kde už budou k dispozici jak podvozky, tak power packy, stroj se „zaváže“ a bez další zbytečné manipulace odjede na výjezdovou kolej. Tam se provedou funkční zkoušky a seřízení vozidla. Do budoucna se počítá i s dalším rozšířením této nové haly.
Práce na více strojích najednou
Ve stávající hale z roku 2012 se budou postupně vyvazovat a opravovat pouze motorové jednotky RegioNova řady 814 a také starší motorové vozy řad 810, 842 a 843. Souběžné provádění oprav RegioSharků umožní především zkrácení dob na jejich opravu, neboť v současné době jsou v DPOV ve Veselí nad Moravou kapacitně vázáni vždy na úplné ukončení opravy jednoho vozidla, aby se mohlo začít pracovat na dalším. To odpadne právě díky tomu, že se v nové hale bude moci najednou překryvně pracovat na dvou jednotkách. Tím se práce ještě více zefektivní a bude možné dodržovat nasmlouvané termíny tak, aby byly uspokojeny a splněny potřeby všech objednatelů veřejné dopravy u národního dopravce.
Další články této rubriky
ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů
17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »
Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo
25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »
Posuzování interoperability železničního systému
27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »