Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Panelové nádraží v Kralupech slouží 30 letPanelové nádraží v Kralupech slouží 30 let

9.1.2017 - Už třicet let slouží cestujícím výpravní budova kralupského železničního nádraží. Její brány se otevřely na konci října roku 1986 poté, co zde tehdejší normalizační politici a zástupci bývalých ČSD přestřihli symbolickou pásku. Objekt se pak na dlouhé roky stal jediným nově postaveným celkem na nově kompletně elektrifikované trati Praha – Děčín. »

Zašlou slávu drah připomínají pomníkyZašlou slávu drah připomínají pomníky

20.12.2016 - Když se řekne dráha, snad každý si vybaví železnici. Někdo možná na druhé místo zařadí tramvaje. O dopravu cestujících se staraly i magnetické dráhy. Na světě navíc existují nejenom pozemní, ale také nadzemní, podzemní nebo automatické dráhy s kabinami, trolejbusové, případně lanové. A právě na počest mnohých z nich vznikly drážní pomníky. »

Válce neunikla ani železnice na RakovnickuVálce neunikla ani železnice na Rakovnicku

8.12.2016 - Události, které v podobě provokací sudetoněmeckých nacistů za podpory slovních útoků Adolfa Hitlera a pozdějším nastolením mnichovského diktátu výrazně zasáhly do života československého národa, se citelně dotkly i železnice na Rakovnicku. Omezena tu například byla osobní doprava, přičemž motorové vozy přestaly jezdit prakticky úplně. »

Císařskou dráhu z Velenic do Prahy zaplatila šlechtaCísařskou dráhu z Velenic do Prahy zaplatila šlechta

16.11.2016 - Spojit Vídeň s Prahou přes jižní Čechy chtělo mocnářství, respektive ředitelství drah, už v polovině devatenáctého století. V roce 1842 si proto nechalo vypracovat příslušnou studii. Bohužel z projektu sešlo a stát si vybral alternativní spojení přes Olomouc. Změny nastaly až o necelých dvacet let později, byť se těsně před vznikem o spojení s metropolí snažila Severní dráha císaře Ferdinanda. Projektem totiž chtěla zastínit konkurenční Společnost státní dráhy. Jenomže císař chtěl ještě vybudovat spojení z Českých Budějovic do Chebu přes Plzeň. Tuto možnost Severní dráha ale nakonec neakceptovala a stát koncesi v roce 1866 přiklepl k.k. privilegierte Kaiser-Franz-Josephs-Bahn (KFJB), tedy Soukromé dráze Františka Josefa I. »

Lokálka v Podorlicku slavila výročí tisícího kilometruLokálka v Podorlicku slavila výročí tisícího kilometru

28.10.2016 - Oslavami včetně jízd parního vlaku taženého lokomotivou 464.008 si nejen představitelé Českých drah v sobotu 10. září připomněli 110. výročí zahájení provozu na místní dráze Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách. Tedy jedné z lokálek, které byly vystavěny na základě zemského zákona č. 8 ze 17. prosince 1892 „o zvelebení železnictví nižšího řádu“ s podporou a zárukou Království českého, chcete-li Země české. Na Moravě fungovaly jiné systémy garance. »

Děčín a Podmokly: vzestup a pád jednoho dvojměstíDěčín a Podmokly: vzestup a pád jednoho dvojměstí

12.10.2016 - Toto dvojměstí na severu Čech zažilo v minulém století průmyslový, vojenský a společenský rozmach, ale i velký pád. Děčín a Podmokly zároveň potkala také velká proměna obyvatel a odehrály se tu vůbec nejzásadnější změny v jejich mnohaleté historii, včetně těch dopravních. »

Jak se stavěla dráha přes Pošumaví do centra ChodskaJak se stavěla dráha přes Pošumaví do centra Chodska

3.10.2016 - Přesně 128 let uplynulo 1. října od chvíle, kdy byl zahájen provoz v osobní i nákladní dopravě na téměř sto kilometrovém úseku z Horažďovic do Domažlic. Trať číslo 185, která tvořila část Českomoravské příčné dráhy vedoucí až na Slovensko, začíná ve stanici Horažďovice předměstí (dříve Balbína) a pokračuje přes Sušici a Klatovy do centra Chodska. »

Slovenská strela oslavila požehnaný věkSlovenská strela oslavila požehnaný věk

14.9.2016 - Před osmdesáti lety začala železnici brázdit Slovenská strela. České dráhy ji připomínají reklamním polepem na lokomotivě řady 380. Co ale má vlak, který den co den spojuje českou a slovenskou metropoli, za sebou? A jaký bude další osud motorového vozu z dílen kopřivnické Tatry? »

Herzánův most ustoupil modernizaci České TřebovéHerzánův most ustoupil modernizaci České Třebové

14.9.2016 - Až do roku 1960 představoval Herzánův most – nebo také Milerák –výraznou dominantu českotřebovského železničního uzlu. V letošním roce si pamětníci připomínají 80 let od doby, kdy se začal v roce 1923 stavět. Na mostu byla vak zajímavá i jeho likvidace, která probíhala za použití ojedinělé technologie snášení. Na celé akci se významně podílela tehdejší armáda. »

Motorová chlouba NDR získala renomé na VindoboněMotorová chlouba NDR získala renomé na Vindoboně

12.9.2016 - Začátkem šedesátých let vznikla v Německé demokratické republice na tehdejší dobu neobvyklá motorové jednotky řady VT. Představovaly odpověď na západoněmecké TEE. V době největší slávy, která ale trvala relativně krátce, se objevovaly na mezinárodních spojích, u nás především na proslulé Vindoboně mezi Berlínem, Prahou a Vídní. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika